Kanskje det er like greit å stumpe den? Foto: Colourbox
Kanskje det er like greit å stumpe den? Foto: ColourboxVis mer

Nei, røyking er ikke slankende

Snarere tvert imot - og særlig hvis du røyker mye. Her får du vite hvorfor.

Frykter du at kiloene skal komme krypende når du slutter å røyke? Du trenger ikke bekymre deg, for det viser seg at røyking i seg selv kan gjøre at du legger på deg.

Undersøkelser viser nemlig at ikke bare de som slutter og røyke legger på seg, men også de som røyker til vanlig legger på seg mer enn ikke-røykere.

Les også: Vil totalforby røyking

Røyking er ikke slankende

Etter fire år med studien fant forskerne ut at det var de som aldri har røyket som la på seg minst, skriver AlphaGalileo.

Francisco Javier Basterra-Gortari, som er hovedforsker og forfatter bak studien til Institutt for forebyggende medisin ved University of Navarra, forteller at de gjorde en analyse på 7565 mennesker over 50 måneder.

- Vi baserte undersøkelsen ut i fra deltakernes alder, kjønn, BMI og livstil. Vi så på fysisk aktivitet, energi og fiberinntak, snacks mellom måltidene, brus, fast food og alkohol, har Basterra-Gortari uttalt til SINC, skriver AlphaGalileo.

Studien ble publisert i Revista Española de Cardiología, eller Spanish Cardiology Journal som avslører hvor mye mindre ikke-røykerne går opp i vekt.

Det viste seg at vekten til de som sluttet å røyke under studien økte etter hvor mye de røyket daglig i starten av undersøkelsen. De som røyket fast gjennom undersøkelsen la også på seg mer enn ikke-røykerne. De stiller nå spørsmål ved myten om at røyking skal være slankende, som det tidligere har vært antatt.

Les også: Dette er farligere enn å røyke

Kan føre til hjertesykdommer

Forskere har også evaluert sammenhengen mellom risikoen for hjertesykdommer hos røykere, de som legger på seg ved røykeslutt, og de som ikke slutter. Basterra-Gortari forklarer at røyking ikke er en effektiv måte å forhindre overvekt på.

Ekspertene mener at vektøkning kan være en grunn til og ikke slutte å røyke ettersom vektøkningen røykeslutten kan påføre er spesielt farlig med tanke på hjertesykdommer. De understreker allikevel at vektøkning ved røykeslutt ofte er en av årsakene til at enkelte ikke vil slutte. Dette gjelder spesielt yngre kvinner.

Dette er selv om det slett ikke er slik at alle legger på seg like mye etter de har sluttet.

Les også: Jobbstress reduserer røykesuget

Kunstig lavere vekt

Ettersom røykere har en noe høyere forbrenning enn andre har de en kunstig lavere vekt. Dette gjør at det tar noen måneder før forbrenningen innstiller seg på normale forhold igjen. Enkelte har også lett for å gå opp i vekt fordi de har en tendens til å erstatte røyken med mat. Når du skal slutte er det derfor viktig at du er forberedt på dette, så slipper du kanskje å gå opp. (www.nasjonalforeningen.no)

Nicorette har noen tips for å ikke gå opp i vekt ved røykeslutt:

  • Drikk vann, det demper både røykesug og sultfølelse.
  • Sug på en isbit, lindrer søt- og røykesug, uten kalorier.
  • Puss tenner ofte, rene tenner og mintsmak minsker røykesug og sult.
  • Planlegg belønninger, skjem deg selv bort med en massasje eller noe nytt i huset.