<b>FLYPLASSAVGIFT PÅ OSLO LUFTHAVN:</b> Det er ikke kun flyene som betaler flyplassavgift; også drosjene gjør det. Mens flyplassavgiften for en innenlandstur i Norge er 119 kroner, må du ut med 90 kroner i flyplassavgift for drosjeturen. Den er det ikke OSL som krever inn. Foto: OSLO LUFTHAVN/PER ERVLAND/KRISTIN SØRDAL
FLYPLASSAVGIFT PÅ OSLO LUFTHAVN: Det er ikke kun flyene som betaler flyplassavgift; også drosjene gjør det. Mens flyplassavgiften for en innenlandstur i Norge er 119 kroner, må du ut med 90 kroner i flyplassavgift for drosjeturen. Den er det ikke OSL som krever inn. Foto: OSLO LUFTHAVN/PER ERVLAND/KRISTIN SØRDALVis mer

Nei, det er ikke en avgift som OSL krever inn

Drosjene krever deg for 90 kroner i flyplasstillegg om du vil ta taxi fra Oslo Lufthavn. Her er forklaringen - og smutthullet.

Alle som tar drosje fra Oslo Lufthavn (OSL), blir avkrevd et flyplasstillegg på 90 kroner. Dette er nesten fire ganger så mye som på andre norske flyplasser. Men hva er egentlig denne avgiften, og hva går den til? Det er i alle fall ikke OSL som krever den inn.

- Denne avgiften er fast, og er satt av firmaet «Taxi Depot AS». Det er ikke en avgift som Oslo Lufthavn rår over, forteller Lasse A. Vangstein, medierådgiver ved Oslo Lufthavn, til Dinside.

Men hva er det da egentlig denne avgiften går til?

Vanlig taxi er for dyrt og tungvindt, mener Haxi-grunderen

Fergeavgift ... på Gardermoen?

FEIL: Fergepenger på Oslo Lufthavn? Nei, se det var feil ... men de skulle likevel ha 90 kroner ... i flyplassavgift. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Da Dinside nylig tok drosje fra Oslo Lufthavn og til et av servicebyggene som ligger noen få kilometer fra terminalen, ble regningen nesten fordoblet på grunn av dette flyplasstillegget.

Turen på 1,6 kilometer, som egentlig kom på 124 kroner, spratt uventet opp til 214 kroner. Fergetillegg, sa kvitteringen. Så vi kontaktet taxiselskapet, som beklaget tastefeil, men bekreftet at flyplasstillegget eksisterer, og er på samme beløp. Nemlig 90 kroner.

Vi spurte drosjeselskapet vi hadde kjørt med, Taxi 2, hva dette flyplasstillegget egentlig er:

- Flyplassavgiften kreves inn av Oslo Lufthavn for å dekke kostnadene med infrastrukturen for drosjene. Avinor har tilsvarende ordninger ved noen andre større flyplasser i landet, hevder Ole Christian Fosheim, daglig leder i Taxi 2 AS, i en epost til Dinside.

Nettopp dette at det er OSL som krever inn denne avgiften, er det også mange som tror, etter det vi kan lese i ulike diskusjonsforum på nett.

Men det er altså ikke slik.

Avgift til pauserom

Vangstein fra OSL forklarer at det er selskapet «Taxi Depot AS» som krever inn avgiften.

- Det er de som drifter taxiventeplassen som ligger ved terminalen, hvor taxisjåførene venter på tur, har pauserom og annet, sier han.

- Taxi Depot er et eget selskap som tar inn en avgift fra de drosjene som bruker arealet deres og hvileområdet, som de leier av Oslo Lufthavn. Dette er altså ikke en avgift som Oslo Lufthavn eller Avinor krever inn, bekrefter Sindre Ånonsen, pressesjef i Avinor, overfor Dinside.

LES OGSÅ: Bestill taxi via app

Oslo Lufthavn mottar altså leieinntekter fra en aktør som driver virksomhet på eiendommen.

FLYPLASSAVGIFT: Du må betale 90 kroner i avgift til driftselskapet Taxi Depot, når du tar drosje fra Oslo Lufthavn. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Taxi Depot krever 90 kroner fra hver drosje hver gang de kjører innenfor bommene på taxiholdeplassen på OSL. Dette krever drosjene i sin tur fra kundene som reiser fra flyplassen. (Til sammenlikning betaler du 119 kroner i flyplassavgifter for en flyreise fra Oslo til Trondheim.)

Ifølge Ånonsen må drosjene betale flyplassavgifter også på noen andre flyplasser, men da er det langt lavere summer:

Din mening

Hva synes du om at du som drosjekunde må betale 90 kroner i flyplasstillegg? (Avsluttet)
Det er altfor dyrt(87%) 2261
Ingen mening(9%) 223
Det er greit(5%) 120
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Din mening

Hva synes du om at du som drosjekunde må betale 90 kroner i flyplasstillegg? (Avsluttet)
Det er altfor dyrt(87%) 2261
Ingen mening(9%) 223
Det er greit(5%) 120
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Ved enkelte av våre andre lufthavner, som Trondheim, Bodø og Tromsø må taxiselskapene betale en avgift på mellom 16 og 20 kroner (pluss moms) til Avinor for å få tilgang til arealet vårt, forteller Ånonsen.

Han sier videre at lignende avgifter er planlagt innført i Stavanger, Bergen og Kristiansand, hvor beløpet ennå ikke er avklart.

LES OGSÅ: Uber kommer unna med limousin-triks

Her er smutthullet

Det er kun på reiser fra Gardermoen avgiften påløper, ikke på reiser til flypassen. Og du må betale avgiften selv om du personlig ringer til et vilkårlig drosjeselskaps sentral og bestiller.

Det finnes imidlertid en utvei, så du slipper tillegget på 90 kroner:

- Om du gidder å gå til SAS-hotellet og bestiller derfra, så sparer du de 90 kronene, bekrefter styreleder i Norges Taxiforbund avdeling Oslo, Glenn Tuxen overfor Dinside.

Fra 25 til 90 kroner


Tuxen var med under oppstarten av driftselskapet Taxi Depot. Han forteller at da Gardermoen ble etablert, ønsket Avinor et selskap som skulle stå for driften av taxitilbudet på flyplassen. Han sier videre at drosjenæringen ble pålagt å ha et bygg og et areale til disposisjon - som de nå betaler leie for.

- Så flyplassavgiften går til avgifter til OSL og til nedbetaling av bygget. Det går til infrastrukturen som de er pålagt å ha der oppe, forklarer Tuxen.

- Vi hadde et håp om at det skulle bli mange flere turer, slik at avgiften ikke skulle være så høy. Men den har vokst fra 25 kroner i starten til 90 kroner nå.

Kjøper du deg plass i lounge, kan du spise og drikke så mye du vil

- Kan ikke love noe

Taxi Depot AS eies av flere drosjesentraler, hvorav Oslo Taxi er største eier med 40 prosent. Norges Taxiforbund og noen fylkeslag i Norges Taxiforbund, har mindre eierandeler.

- Avgiften går til leie av plassen og til drift av taxidepotet og ansatte, sier Kenneth Simonsen, daglig leder i Taxi Depot, til Dinside.

Han forteller at selskapet har ansatte både på depotet, som altså er selskapets servicebygg som ligger bortenfor terminalen, samt ansatte inne på flyplassen; blant annet i taxiskranken
inne i terminalen.

- På depotet er det blant annet kafeteria for sjåførene, og oppstillingsplass til cirka 100 drosjer.

- 90 kroner er mye, og vi har blitt fortalt at en del av avgiften går til nedbetaling av lån for bygging av depotet. Når er det nedbetalt, slik at kundene kan forvente en lavere avgift?

- Våre låneforhold avsluttes i april 2018. Vi skulle gjerne hatt det billigst mulig å kjøre her, vi skal være en nullbedrift, og vi gjør alt vi kan for å redusere avgiften fortest mulig. Men noe tidsperspektiv tør jeg ikke å love, sier Simonsen til Dinside.

Store avstander? Derfor grøsser mange over Gate 19