Ned noen kilo før badetøyet sitter?

Ned noen kilo for badetøyet sitter?

Mye grillkoteletter og strandklar er ikke alltid like forenlig. Føler du at du gjerne skulle ha gått ned et par kilo før badetøyet sitter som det skal? Her får du råd fra ernæringsfysiologen om hvordan du kan gå ned et par kilo eller holde vekten stabil.

Av ernæringsfysiolog Hannna Hånes

Hvis du har mye fett rundt livet:
Hvis du lett legger på deg rundt magen, som de fleste menn og noen kvinner gjør, kan det være det første tegnet på at kroppen din produserer for mye insulin. Insulinproduksjonen faller på et kosthold med lav glykemisk indeks. Mange har erfart at slik kost også fører til at man går ned i vekt. Husk at du også må mosjonere. Et kosthold med lav glykemisk indeks innebærer lite poteter, brød og annen mat som går raskt over i blodet.

Hvis du har gått opp med økt fettmengde over hele kroppen:
Les hvordan du kan bli slank uten kaloritelling med vanlig mat og vanlige måltider. Husk at mosjon må til her også.

Hvis du må ha en fast diett å holde deg til:
Hvis du vil slippe å tenke og bare vil følge en fast diett med to-tre brødmåltider og middag: 1500 kcal-diett med daglig mosjon.

Hvis du er kvinne og har PCO
Ved polycystisk ovariesyndrom kan man også ha for høy insulinproduksjon. Prøv en diett med , se ovenfor.

For menn
Her har vi samlet kostråd for unge menn som trener, og som likevel har for mye fett på kroppen.

Unngå å gå opp i vekt i forbindelse med røykeslutt

Barn og unge skal ikke slanke seg. I tenårene utvikler kroppen seg og får mer muskler og fett. Det trengs et sunt kosthold for å få en sterk kropp, da unngår du også unødvendig vektøkning. kan du lese om hva som er sunn kost for barn og unge.

Spesialdietter med varierende resultater
Med proteindietten, også kalt dr Atkins diett eller lav-karbohydrat-diett, kan man i mange tilfeller gå raskt ned i vekt. Problemet er at kiloene ofte kommer raskt på igjen. Du kan eventuelt bruke denne dietten som innledning til en slankekur, for å dempe appetitten og komme i gang. Etter en til to uker kan du så gå over på eller kosthold med . Les mer om proteindietten .

Trenger du å slanke deg?
Noen slanker seg hele tiden, uten å ha behov for det. La ikke slanking prege hverdagen din år ut og år inn. Se på dine foreldre, se på deg selv og finn ut hva som er DIN kropp. Ikke alle kan bli tynne. Hvis du er mye i aktivitet, er det heller ikke helsefarlig å være noen kilo overvektig .
Hvis du spiser regelmessige måltider, unngår sukker og søt drikke, er forsiktig med fett og er i aktivitet hver eneste dag, vil kroppen innstille seg på en vekt som er normal for deg.

Tilrettelagt av Silje Stavik 10.06.02