Vis mer

Ned med trykket

Høyt blodtrykk øker risikoen for flere dødelige sykdommer, og slår ofte til uten at vi er klar over det. Slik kan du få ned blodtrykket og redde ditt eget liv:

I Norge varierer blodtrykket vårt i de ulike fylkene. Men til sammen blir årlig omlag 227.000 personer behandlet for høyt blodtrykk, ifølge Folkehelseinstituttet. Man regner med at ytterligere 90.000 nordmenn har et så høyt blodtrykk at de burde ha behandling. Flest har høyt blodtrykk i innlandsfylkene Hedmark og Oppland, samt Finnmark.

Er du i risikosonen? Ta testen her:

Men mange er uvitende om at de har høyt blodtrykk, eller at de står i faresonen for å få det. Uavhengig av hvilken kategori du tilhører, bør du ta høyt blodtrykk på alvor. For ignoranse kan bli din dødsdom.

Øker risiko for slag
Høyt blodtrykk, eller hypertensjon, er en av de viktigste risikofaktorene for slag, som rammer tusenvis hvert år. Men i motsetning til mange andre sykdommer, så kan høyt blodtrykk kontrolleres etter at diagnosen har blitt stilt. For noen er det medisiner som gjelder, men for andre kan enkelte livsstilsendringer være det som må til.

Hypertensjon oppstår når trykket i blodårene blir for høyt. Motstanden øker for eksempel hvis blodårene er forsnevret og hjertet må pumpe med større trykk for å presse blodet gjennom årene. Blodet blir da presset gjennom pulsårene med et høyere trykk enn normalt.

Blodtrykk angis i to verdier, som 120 over 80. Det høyeste tallet er trykket i hovedpulsåren når hjertet trekker seg sammen, mens det laveste er trykket når hjertet er i hvilefasen mellom sammentrekningene. 140 over 90 regnes som høyt blodtrykk.

Gode helsetips
For å få ned blodtrykket bør du følge tipsene under, som kan gjøre underverker på kun kort tid:

• Start dagen med en kjappis. Sex øker blodtykket der og da, men vil på lang sikt redusere det. Det er fordi sex får hjertet til å jobbe og blodårene til å slappe av, som letter trykket og reduserer blodtrykket.

Visste du at kjappiser kan redde forholdet?

• Et glass tomatjuice. Pasienter med høyt blodtrykk som ble gitt et glass tomatjuice om dagen i to måneder, fikk drastisk redusert blodtrykket sitt, ifølge tidsskriftet the American Heart Journal. Tomater er rike på aminosyren GABA som er kjent for å redusere blodtrykket.

• Mediter. Blodtrykket kan reduseres gjennom meditasjon, fordi trykket i venene og arteriene lettes. I en amerikansk studie oppdaget forskere at blodårene til en gruppe med mediterende mennesker hadde utvidet seg med 6.5 prosent etter bare 20 minutter. Så sett deg ned, lukk øynene, tøm hodet for tanker ved for eksempel å repetere et ubetydelig ord, og gjenta to ganger om dagen når du er stresset.

Les også: Meditasjon for nybegynnere

• Løp rundt kvartalet. Eller dra på et treningsstudio, eller på en tur. Moderat trening i 30 minutter om dagen kan redusere høyt blodtrykk. Dette er spesielt viktig hvis du i tillegg er overvektig.

Her er treningen som brenner fett!

• Spis frokost. Men du må selvfølgelig droppe bacon. For mye mettet fett øker risikoen for høyt kolesterol, som reduserer blodgjennomstrømmingen. Spis for eksempel havregrøt med lettmelk. Havre reduserer kolesterolet og melk inneholder mineraler som magnesium, kalsium og kalium, som reduserer blodtrykket.

Les også: Slik spiser du riktig frokost

• Ta vitamintilskudd. Studier viser at daglig inntak av vitamin C kan redusere høyt blod trykk med inntil 9 prosent.

• Stump røyken. Røyker du er det på tide å erstatte røyken med plaster, eller i beste fall kutte den helt ut. Røyking i seg selv øker blodtrykket bare til en viss grad, men hvis du allerede har høyt blodtrykk er det ekstra dårlige nyheter: For røyking ødelegger veggene i blodårene, som vil øke risikoen for slag.

• Pust rolig. Den gjennomsnittlige pusteraten er 18 pust i minuttet, men hvis den kan reduseres til under 10 pust i minuttet i 15 minutter, tre ganger i uken, kan det redusere blodtrykket ditt.

• Spis en banan. Ifølge ekspertene kan du redusere blodtrykket med 10 prosent ved å spise to bananer om dagen.

• Møt en venn. Og helst en med god humoristisk sans, for latter får blodårene til å slappe av, som igjen letter blodtrykket. Men husk å ikke kombinere latteren med for mye alkohol.

Har du høyt blodtrykk og gjør en eller flere av livsstilsendringene nevnt her, husk at du bør fortsette å sjekke blodtrykket ditt hos legen din, helt til det har nådd et akseptabelt og sunt nivå.

Kilde: Mirror

Først opprettet 08.02.2007
Sist oppdatert 11.06.2007