Ned i vekt ved røykeslutt

Er det mulig å både stumpe røyken og gå ned i vekt samtidig? Her er tipsene du trenger:.

Vi hører om folk som legger på seg både 20 og 30 kilo etter at de har kuttet røyken. Da de ikke orker de ekstra kiloene, begynner de å røyke igjen. Mange tør ikke stumpe røyken fordi de tror de vil legge på seg.

Både røyking og overspising gir sykdommer og det kan være vanskelig å vite hva en blir sykest av og hva en kan komme til å dø av først. Men med den kunnskapen vi har i dag, kan vi både stumpe røyken og gå ned i vekt samtidig, men det må gjøres på en riktig og systematisk måte.

Farlige frie radikaler
Vi kjenner i dag til røykens skadevirkninger. Vi vet at røyking bryter ned kroppen og gir opphav til en rekke sykdommer, først og fremst lungesykdommer og hjertesykdommer. Det er de frie radikalene som sigarettrøyken inneholder, som er de skadelige stoffene for kroppen.

Gassen og partiklene i sigarettrøyken inneholder høye konsentrasjoner av disse frie radikalene som ødelegger vevene i kroppen vår. For å motvirke denne nedbrytningen av vevene, trenger kroppen et forsvarssystem av antioksidanter som finnes i maten vi spiser.

Kroppen trenger matvarer som inneholder både B-vitamin som vi finner i spinat, brokkoli, grønne blader, grove kornprodukter og innmat, C-vitamin som vi finner i appelsiner, E-vitamin som i solsikkekjerner, spinat og hvetekim og betakaroten som i gulrøtter.

Disse antioksidantene er mye lavere i blodet hos en som røyker enn hos en som ikke røyker. Derfor vil røykere oftere få sykdommer enn ikke-røykere.

Alle typer frukt og grønt
Frukt og grønnsaker av alle slag er gode alternativer til røyken. Tørket frukt som svisker og aprikoser og de små gulrøttene som finnes i grønnsakdisken er glimrende å tygge på når røyksuget melder seg. De gir også termisk energi og øker forbrenningen. Tannpirkere med god smak er et annet alternativ.

Hver dag bør du gjøre noe aktivt. En pleier å si at for hver sigarett en pleide å røyke, bør en i stedet være fysisk aktiv sammenhengende i fem minutter. Dersom en pleide å røyke for eksempel 10 sigaretter om dagen, bør du når røyken er borte i stedet være fysisk aktiv i 50 minutter, enten det er i form av en gåtur, en sykletur, hagearbeid eller rengjøringsarbeid som skaprydding, kjellerrydding eller bilvask.

Slik kan man bygge opp musklene, erstatte røyksuget og samtidig forebygge en framtidig vektøkning. På den måten økes forbrenningen og man unngår vektøkning.

Det er en tankevekker at de som slutter å røyke i gjennomsnitt går opp bare en til tre kilo. Denne vektøkningen skjer kun i de første ukene. Vektøkningen ved røykestopp er svært overdrevet og skyldes alltid flere kalorier inn gjennom munnen enn de en forbruker ved fysisk arbeid.

Her finner du 10 gode kostråd som holder røyken og kiloene unna.

1) Start alltid hvert eneste måltid med to glass vann med sitron eller uten.

2) Spis en tallerken med rå grønnsaker til hvert hovedmåltid.

3) Forsyn deg bare en gang.

4) Har du med matpakke på jobben bør du spise bare halvparten til lunsj og gjemme resten til slutten av dagen når du føler deg sulten.

5) Spis alltid friske frukt eller bær.

6) Ikke la det gå mange timer mellom måltidene på dagen for da går forbrenningen ned.

7) Unngå stress. Det avler vektøkning.

8) Spis mer fiberrik mat enn energirik mat, og bruk varianter av fisk som pålegg.

9) Sørg for rikelig med mosjon i den tiden du slutter å røyke. Mosjon tar vekk noe av røyksuget.

10) Fokuser heller på helsegevinsten av mosjonen, enn helseforringelsen av røykingen.

Les også: Slik stumper du røyken!

 

Mozon.no, 16.09.2006