Ned i vekt uten slanking

Behov for å gå ned noen kilo? Her er 28 smarte knep som vil få deg ned i vekt, uten at du må tenke på slankekuren:

Gruer du deg til å plukke fram tettsittende singletter og korte vårskjørt fra kottet? Det trenger ikke være noe hokus pokus å få bort de ekstra kiloene som har lagt seg rundt midjen i de mørke vintermånedene. Du kan faktisk gå ned i vekt, hvis du virkelig vil!

Her er 28 smarte triks:

Ikke la deg friste i matbutikken:
1. Når du nærmer deg kassa, stopp opp og innse at alt du har i kurven før eller siden skal stappes inn i munnen din eller til noen andre i familien. Kanskje på tide å legge noe tilbake i hyllene?

2. Kjøp aldri familiepakker med potetgull, godteri og annet snop. Kjøp bare det du har tenkt å konsumere.

Les også: Gi barna en liten godtepose.

3. Tygg tyggis når du handler mat. Da lar du deg ikke friste av prøvesmaking.

Sov deg slank hjemme
4. Sov mye! For lite søvn øker produksjonen av tilveksthormoner, som reduserer fettforbrenningen. Da øker risikoen for overvekt. Her er ti tips for bedre søvn!

5. Spis sakte og tygg hver bit godt. Det er først etter 20 minutter at magen begynner å sende signaler til hjernen om at den er mett.

Spiser du sakte, spiser du mindre.

6. Ikke spis deg stappmett, men heller passe mett. Husk at noen tygg mindre hvert måltid utgjør flere kilo mindre kroppsfett på et år.

7. Kun en porsjon! Det er forbudt å ta flere serveringer, selv om det smaker aldri så godt!

Matvaner
8. Bli mett med krydder. Bruke mer chili, pepper, karri og pepperrot. Studier viser at jo mer maten smaker, jo fortere blir vi mette.

9. Glad i å spise om natten? Det er fy-fy. Tenk heller: ”Spis som en konge til frokost, som en prins til lunsj og som en tigger til middag”.

10. Sørg for mye protein, og gjerne kjøtt eller fisk til både lunsj og middag. Kroppen bruker masse energi på å bryte ned proteinet.

11. Husk å spise fiber. Fullkornbrød, fullkornpasta og grønnsaker. Her må også kroppen bruke mye energi på å bearbeide maten.

Smarte knep med skje og tallerken
12. Bruk plastbeholdere som ikke er gjennomsiktige. For da lar du deg ikke friste av det som ligger oppbevart i disse, hvis du åpner kjøleskapet kun for å ta litt melk i kaffen.

13. Kast de gamle stekepannene som steker ujevnt og som krever mye fett for å fungere. Bruk teflon i stedet.

14. Bruk skjetrikset. Bruk store skjeer i bollene med kalorifattig mat, og bruk små skjeer i saus- og dessertskålene.

15. Bruk desserttallerkener i stedet for store tallerkener. Det gjør porsjonene mindre.

Kosttilskudd som øker forbrenningen
16. Få i deg mer fiskeolje. Omega 3-fettsyrer i fiskeolje kan øke forbrenningen. Studier viser at fiskeolje får kroppen til å bruke mer energi.

Les også: Omega-3 for kropp og sjel.

17. Spis mer kalsium. En studie viser at kalsiumtilskudd i et år kan føre til en vektreduksjon på fem kilo. Kalsium gjør at fettforbrenningen øker.

Les også: Melk gjør deg slank.

18. Spis mer kanel. En studie viser at et daglig inntak av to gram kanel kan øke insulinfølsomheten, som igjen kan føre til vektreduksjon.

På badet - se sannheten selv
19. Skaff deg et stort speil, sånn at du kan se deg selv i helfigur.

20. Vær ærlig og sjekk at vektskalaen er riktig innstilt.

21. Innred badet ditt slik at du virkelig koser deg der. På den måten vil du tilbringe mer tid der enn på kjøkkenet.

Opp med pulsen
22. Hvis du ikke har for vane å gå mye tur, så begynn nå i desember! Start med å gå til og fra jobb. Jo mer du går, jo mer kan du unne deg av livets goder, uten å gå opp i vekt.

23. Dersom du allerede trener mye, tren mer! Du vil se resultater ved en økning på bare 10 prosent.

Partytriks
24. Reduser energinivået i varmretter og velg poteter eller kokt ris fremfor pommes frites og stekte poteter. Husk at pommes frites kan gi deg diabetes!

25. Velg mineralvann og ikke saft, juice eller øl. Drikk vin bare for å øke smaksopplevelsen.

26. Gå aldri på en fest eller ut på en restaurant i skrubbsulten tilstand. Da fristes du til å spise mye.

27. Husk å spis sakte. Da blir du mett på færre kalorier.

28. Be om grønnsaker i stedet for fet saus og kokt fisk i stedet for pannestekt fisk.

Kilde: Aftonbladet

Første gang publisert: 09.12.2006
Sist oppdatert: 04.04.2007