Ned i vekt med sunn frokost

Et smart kosthold gjør deg sunnere og slankere. Og med en riktig frokostblanding kan du holde vekten bedre enn de som hopper over morgenmaten.

At frokost er dagens viktigste måltid, vet de fleste. Nå viser to nye studier at de som spiser frokostblandinger som dagens første måltid oppnår en sunnere kroppsvekt enn de som tyr til annen mat.

Unngå sukker
I den ene studien ble en mer en 2000 jenter fulgt fra de var 9 til 19 år. De jentene som jevnlig spiste frokostblandinger hadde færre vektproblemer enn de andre. Risikoen for overvekt minsket med 13 prosent blant frokostblanding-spiserne. De som ikke spiste frokost i det hele tatt hadde aller størst risiko for overvekt.

I den andre studien ble det vist at de som spiste frokostblanding lettere hadde en sunn vekt enn andre som bare spiste vanlig frokost. Dette gjaldt for begge kjønn. De som spiste frokostblanding var dessuten generelt sunnere enn andre, blant annet ved at de trente mer.

Nevnes bør kanskje at studiene ble sponset av General Mills og Kellogg - USAs to største produsenter av frokostblandinger. Begge studiene er publisert i Journal of the American Dietic Association. Ekspertene tror likevel på resultatet og mener at frokostblandinger kan være et svært sunt morgenmåltid.

- Kornblandinger med hele korn og lite sukker er et flott måltid. Om du er usikker på hva frokostblandingen din inneholder bør du snu pakken og lese på innholdsdeklarasjonen. Om sukker nevnes som en av de første ingrediensene kan du være sikker på at dette er søte saker, sier ernæringsfysiolog Hanna Hånes til Mozon.

Hvordan velge en sunn frokostblanding:
Er du forvirret over utvalget i butikkhyllene? Her er fire tips til hva som kjennetegner en sunn frokostblanding:

- Velg en frokostblanding som inneholder minst fem gram fiber per servering. Fiber er bra for magen og reduserer risikoen for hjertelidelser og kreft. Ved en fiberrik frokost blir du dessuten mett lenger. Vil du ha en søtere smak kan du tilsette tørket frukt.

- Spis frokostblandinger der hele korn nevnes som en av de første ingrediensene. Hvete og havre er spesielt sunt.

- Se etter frokostblandinger med mindre enn fem gram sukker per servering. Så lenge det er mye fiber og lite fett kan du imidlertid ha litt sukker på.

- Velg frokostblandinger med maks tre gram fett per servering.

Lag din egen
Mange frokostblandinger er fulle av sukker, og det kan være vanskelig å finne de sunne alternativene. Derfor er det beste rådet å lage din egen - helt sunne - frokostblanding.

- Det er vanskelig å finne noen feil med hjemmelaget frokostblanding. Det er sunt, det er enkelt og det er billig, sier Laura Slama, som selger sin egen hjemmelagde frokostblanding i USA, til DetNews.

Ved å lage frokostblandingen selv unngår du sukker, salt, fett og andre usunne produkter. Du kontrollerer selv hva som er i blandingen. Du kan dessuten tilpasse måltidet din smak og dine behov.

En sunn og hjemmelaget frokostblanding kan inneholde hveteflak, linfrø eller hele korn av forskjellige slag. Nøtter og mandler inneholder mange sunne næringsstoffer og for smakens skyld kan du også legge til forskjellige typer tørket frukt, rosiner eller bær.

 

Mozon.no, 23.01.2006