Ned i vekt med mindre trening

Hvis du vil ned i vekt kan en kort spasertur i parken gi bedre resultater enn en rask joggetur.

De fleste tror at veien til vektreduksjon er gjennom beinhard trening med mye svetting og stønning, i tillegg til andre kostholds- og livsstilsendringer.

Men nå har forskere ved University of Thessaloniki i Hellas funnet ut det motsatte, skriver Reuters. En gruppe kvinner fulgte et treningsopplegg i tre måneder, der de brant 370 kalorier hver under hver treningsøkt.

Resultatene viser at alle gikk ned i vekt, men at kvinnene som trente med moderat intensitet gikk mer ned i vekt - i gjennomsnitt rundt 3,2 kilo, sammenliknet med de som trente med høyere intensitet, som hadde en vektreduksjon på omkring 1,8 kilo.

Men det betyr likevel ikke at joggere kan roe tempoet helt, heder forskerne.

For det første hadde kvinnene i høyintensitetsgruppen større muskelmasse enn de som trente mer moderat. Og det er en kjent sak at muskler veier mer enn fett.

I tillegg så finnes det jo ingen ”mirakel kur”. For å oppnå en god helse og gevinster av mosjon, anbefales det å drive trening på et moderat nivå med både kondisjons- og styrketrening.

Trente spiser mer
Selv om det viste seg at gruppen som trente med moderat intensitet gikk mer ned i vekt enn den andre gruppen, legger forskerne til at kvinnene som trente med høy intensitet kan ha gått mindre ned i vekt fordi de spiste mer, eller at de var så pumpa etter treningen at de ikke orket å gjøre annet enn å slappe av i fritiden.

Forskerne sier at budskapet er at alle bør drive med variert trening og alle burde holde seg i form. Og slik holder du motivasjonen!

For å sjekke om du driver treningen på et moderat eller intensivt nivå, anbefales det å bruke en pulsklokke.

Studien er publisert i tidsskriftet International Journal of Sports Medicine.

Eksperter tror også at en halvtime med trening per dag er nok for å holde deg frisk.

 

Mozon.no, 22.04.2006