Å spise egg til frokost kan gjøre slankingen lettere, skal vi tro en ny studie.  Foto: Colourbox
Å spise egg til frokost kan gjøre slankingen lettere, skal vi tro en ny studie. Foto: ColourboxVis mer

Ned i vekt med frokostegg

Gikk dobbelt så mye ned i vekt enn de som spiste brødmat.

Slankere som spiste to egg til frokost fem dager uken, gikk betydelig mer ned i vekt enn de som spiste et rundstykke. Det kommer frem av en studie publisert i International Journal of Obesity, melder scientificblogging.com.

Vektreduksjon på 65 prosent

I studien deltok 152 forsøkspersoner som enten spiste et rundstykke eller to egg til frokost fem dager i uka i to måneder. Begge frokostene inneholdt like mange kalorier og hadde identisk energitetthet. Videre ble forsøkspersonene delt inn i fire grupper, to som gikk på slankediett, og to som fortsatte å spise som før.

Forskerne tok forsøkspersonenes kroppsmål, stilte spørsmål om deres livskvalitet og undersøkte ulike typer kolesterolnivåer.

Les også: Slik slanket jeg mannen min

Resultatene viste at de som spiste egg til frokost hadde en større vektreduksjon enn de som spiste brødmat.

  • De som spiste egg gikk 65 prosent mer ned i vekt.
  • Hadde 61 prosent større reduksjon i kroppsmasseindeks.
  • 34 prosent større reduksjon i livvidde enn gruppa som spiste brødmat.
  • De rapporterte også om et høyere energinivå enn det de som spiste et rundstykke til frokost gjorde.
  • Egg eller brødmat til frokost gjorde imidlertid ingen utslag på de to gruppene som ikke gikk på diett.

    En følelse av metthet

    Denne studien støtter en tidligere studie publisert i ”Journal of the American College of Nutrition”, som viste at de som spiste egg til frokost følte seg mer tilfreds og spiste færre kalorier ved neste måltid.

    I studien skriver forskerne at et egg har 50 prosent større metthetsindeks sammenlignet med hvitt brød eller frokostblanding.

    - Mange synes det er vanskelig å følge dietter og vår studie viser at dersom man spiser egg til frokost kan det hjelpe folk å holde seg til en kaloriredusert diett, sier forskningsleder ved Laboratory of infection and obesity ved Pennington Biomedical Research Center i Louisiana, Nikhil V. Dhurandhar.

    Videre skriver forskerne: "Våre resultater antyder at mye større vekttap er mulig dersom reduksjonen i energiinntak, som er den mest vanlige tilnærmingen til vekttap i USA, blir supplert med en eggfrokost."Det ble ikke funnet noen signifikante forskjeller i kolesterolnivåene.

    Les også: Denne maten gjør deg slank

    Haakon Meyer, professor ved Universitetet i Oslo og Nasjonalt folkehelseinstitutt, og leder for Ernæringsrådet, har kommentert studien overfor forskning.no.

    - Studien er relativt beskjeden i omfang, så det er interessant at de har tillatt seg å snakke om prosentforandring i vekt. Det høres veldig imponerende ut, men tall kan presenteres på mange måter. Sagt på en annen måte gikk slankegruppen som spiste egg ned 2,6 kilo, mens slankegruppen som spiste bagle gikk ned 1,6 kilo, sier han og legger til;

    - Men det er klart at de har funnet forskjeller.

    Les også: Ble sugd slank

    Kilder: scientificblogging.com, forskning.no.