Ned i vekt med detox

Minus fire kilo på et par uker og dessuten en friskere og piggere hverdag hvor du takler stress bedre. Er det mulig?

Svaret er selvfølgelig ja! Og løsningen heter detox, som skal være snarveien til et friskere liv. Ved å rense kroppen for avfallsstoffer, og sinnet for stress og negative tanker, kan du i tillegg miste noen kilo på kjøpet.

Ved å spise mat med få kalorier, øker og finjusterer kroppen forbrenningen, som selvfølgelig kan få vektnåla til å gå ned i rasende fart.

Det er mange som benytter seg av hurtigslanking når de ønsker å få bort noen overflødige kilo. Å detoxe, eller avgifte kroppen, er også en form for fasting, men ikke i flytende form, skriver Aftonbladet.

Ved å unngå å spise kjøtt, fisk, de fleste meieriprodukter, brød, sukker, koffein og alkohol, renser du kroppen for slagg- og giftstoffer.

Det høres kanskje ut som det ikke er så mye igjen å fylle tallerkenen med, men det er det!

Fråts i frukt og grønt
Under en detox-kur skal du spise mye grønnsaker, frukt, nøtter, bær, råris, korn, frø, bønner og yoghurt naturell. Dette blir du både slankere, piggere og friskere av, uten å måtte sulte deg. Tvert imot. Du skal spise til du blir mett og fornøyd.

- Detox er et perfekt supplement til GI-metoden, sier Ulrika Davidsson, som er Aftonbladets ekspert på kosthold.

Det som skjer under en detox-kur er at alle organer renses, du fyller på med antioksidanter og balanserer blodsukkeret. Og dette er noe alle kan ha behov for å gjøre.

- Vi fyller kroppene våre med giftstoffer gjennom det vi spiser og drikker. Tar man en detox-kur et par ganger i året, gir man kroppen en sjanse til å hente seg inn, sier Davidsson.

Det beste er å begynne en detox-kur i forbindelse med en helg eller når du har noen dager fri. Det kan være litt tøft de første to-tre dagene, og du kan føle deg trøtt og få hodepine. For mange er dette hovedsakelig en reaksjon på at du ikke får i deg koffein.

Slik ser en typisk dagsmeny ut:
Frokost: Fruktsalat med yoghurt naturell, eventuelt kan du lage en smoothie. Drikk en kopp varmt sitronvann.

Lunsj: Salat med tomat, avokado, gulrøtter og isbergsalat, gjerne med speltbrød. Drikk vann.

Middag: Grillet kylling med grønnsaker og gjerne brun ris til.

Snacks: Rå grønnsaker, ristede nøtter og frukt.

En detox-kur bør vare i helst tre-fire uker, minimum 14 dager -avhengig av hvordan du føler deg.

For å få fart på renseprosessen og forbrenningen er det også viktig å få opp aktivitetsnivået. Sørg for minst en halv time mosjon fem dager i uken.

Trenger du en sommerrengjøring?
Har du noen av følgende kan du vurdere å ta en detox-kur:

Du er ofte trett og sover dårlig om natten

Du har irriterende øyne

Du har problemer med tarmene dine

Du verker i ledd og muskler

Du har utslett på huden

Du har allergiproblemer

Du har tørr og kløende hud

Du har ofte hodepine

Du svetter mye

Du har dårlig ånde

Du har svingende humør

Du er deprimert og likeglad

Du er stresset

Du er kvalm og har fordøyelsesproblemer

 

Mozon.no, 17.06.06