Ned i vekt etter ferien

Denne uken returnerer mange nordmenn til jobben etter flere deilige ferieuker. Og oppdager at sommerferie, pils og pølser har satt seg på magen og lårene. Slik blir du kvitt de ekstra kiloene:

Late dager på stranden er godt for både kropp og sjel. Men allerede etter noen dager begynner kroppen å lagre overskuddsfettet som oppstår av øl og iskrem i hengekøya.

Enkel trening
Vi beklager å si det - men det finnes bare en god kur mot overskuddsfett: Riktig mat og nok bevegelse.

Om du er medlem av en idrettsklubb eller et treningsstudio er jo saken grei. Men om du er blant dem som aldri har kjøpt nye joggesko, finnes det heldigvis også håp. Her er tre tips til fettforbrennede aktiviteter som passer godt på varme sensommerdager:

- Gå eller sykle til jobben
Du trenger ikke ta deg helt ut for å komme i form. En rask spasertur eller rolig sykkeltur en halvtime om dagen er nok til å få forbrenningen igang.

- Bruk trappene
En rask spurt opp trappene på jobben eller hjemme tar ikke mer enn et halvt minutt og får blodpumpa skikkelig igang. Noen treningseksperter mener at intervalltrening med korte og intensive spurter med noen minutters pause mellom er den aller beste treningsformen for den som vil komme raskt i form.

- Lek deg slank
Det er ingen grunn til å trene inne når solen skinner. Ta med en frisbee eller fotball og noen venner i parken etter jobb og lek deg svett.

Smart mat
Det er ikke mangel på gode råd om slankemat. Men det er ikke alle som har lyst til å spise som Grete Roede eller Atkins. Her er tre tommelfingerregler for hvordan du kan spise deg mett uten å legge på fett:

- Mindre fra fjøset
Kjøtt, smør og meieriprodukter inneholder mettet fett som du bare trenger i små doser. Et hederlig unntak fra fjøs-regelen er sånt som kommer fra hønsehuset. Kylling og egg er gode alternativer med mindre fett og mange proteiner som både metter og gir næring.

- Slank med fiber
Knekkebrød, grovbrød, grønnsaker og frukt inneholder mye fiber som metter godt uten at det setter seg på magen.

- Faste måltider
Regelmessig frokost, lunsj og middag er det beste tipset for å unngå søtsug og kokosboller mellom måltidene. Det er også lov å legge inn noen mellommåltid om det blir for lenge å vente. En brødskive med egg, litt frukt eller en salat er typisk ja-mat. Øl og snickers er fy-mat.

Synes du fortsatt at trening og sunn mat er for krevende? Her er noen enda enklere treningstips som du kan gjøre overalt på noen få minutter: 8 enkle treningstips

 

Mozon.no, 03.08.2005