Treningssentrene bruker gjerne seksuelle undertoner for å lokke til seg nye kunder
Treningssentrene bruker gjerne seksuelle undertoner for å lokke til seg nye kunderVis mer

Når treningssenteret blir en plage

- Hei! Åssen går det med treningen? Hyggelig oppfølging eller slitsom masing? Balansen kan være hårfin.

«... han mente jo at jeg hadde fått medlemsskapet mitt ''latterlig billig''»


Jippi- Jeg har fått postkort? Hmm, hvem sender slikt i disse e-posttider, undrer jeg mens jeg leser:

Kjære Maren.
Velkommen som medlem i Elixia! Vi håper du er kommet godt i gang med treningen og bare spør om det er noe. Lykke til videre!
Hilsen Kim

Kim nå igjen. Han ringte meg jo i forrige uke og spurte meg åssen det går med treningen. Og før det har jeg fått minst to telefoner fra ham i arbeidstiden. Jeg kjenner jeg blir irritert på dette markedsstuntet fra Elixia. Jeg vet at det er velment og at de vil motivere meg, men likevel ... bare fordi jeg ikke dukker opp på senteret på en uke betyr det ikke at jeg har sluttet å trene.

Men slik holder de på, disse medlemskonsulentene rundt omkring på landets treningssentre. Medlemsoppfølging kalles det visst. Irriterende mas spør du meg. En kollega meldte seg ut for over to år siden og får stadig sms'er og telefoner fra samme senter.

Ivrige treningssentre

Hva synes du om at treningsentrene kontakter deg og spør om treningen din? (Avsluttet)
Har aldri opplevd det(44%) 186
Fryktelig masete(44%) 185
Kjempebra - jeg blir motivert(13%) 53
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Elixia sier til DinSide at 95 prosent er fornøyde med å få en telefon fra en personlig trener om at de må komme på trening. Praksisen har et mål: Å unngå passive støttemedlemmer.


Tilsynelatende edelt nok det, men likevel ligger det vel en viss salgsgimmick, og ikke bare omsorg, i bunnen her! Når utmeldte medlemmer stadig kontaktes er det ikke for at de skal sykle seg en tur i marka!

Å trene krever motivasjon, men senternes fremgangsmåte for å hente den frem er kanskje ikke den beste. Foto: Elixia Vis mer


Kim har sikkert vært på både salgskurs og smilekurs, han mente jo at jeg hadde fått medlemsskapet mitt ''latterlig billig'', ja det var jo så billig fordi jeg meldte meg inn på Elixias bursdag. Men jeg betaler faktisk over 5.000 kroner i årsavgift for å svette i fulle, lysegrønne saler. Og det inkludert rabattene fra både Elixias kampanje og fra arbeidsgiver.

Mange må opp i nesten 7.000 kroner for å kunne trene på de hotteste treningssentrene, sjekk forøvrig vår pristest her, mens andre betaler dyrt når de lar seg friste inn i umotiverte medlemsskap på grunn av "gratis" bager, joggesko, treningstøy, Syden-konkurranser og andre salgsfristelser.

I DinSide er vi flere som går på treningsstudio, men vi er opptatt av at folk skal vite hva de kjøper. Du bør selv tenke igjennom hvordan og hvor mye du egentlig kommer til å trene før du signerer en årskontrakt.

Så kjære Kim og alle andre motivatorer, kan dere ikke la være å ringe meg til alle døgnets tider for å spørre åssen det går med treningen? Dere kaller det utmerket kundeservice, men jeg er overbevist om at de 1500 telefonene dere tar i løpet av uken kunne blitt brukt på andre ting for å gjøre treningsstudioet trivligere. Utmerket kundeservice er blankskurte treningssaler, hyggelige og dyktige instruktører, og et godt treningstilbud. Det er jo det vi betaler for!

Hva kan du om trening? Ta vår morsomme quiz

Les også: Slik trener krigerne