DEN SOM VENTER PÅ NOE GODT: Du venter ikke forgjeves når du sitter i kinomørket, men du venter på ubestemt tid. Hvor mye reklame som kommer etter annonsert tid vet nemlig bare kinoen selv.  Foto: Egil Hansen/Film & Kino
DEN SOM VENTER PÅ NOE GODT: Du venter ikke forgjeves når du sitter i kinomørket, men du venter på ubestemt tid. Hvor mye reklame som kommer etter annonsert tid vet nemlig bare kinoen selv. Foto: Egil Hansen/Film & KinoVis mer

Når starter egentlig filmen på kino?

Du kan bli ventende et kvarter etter annonsert visning. Nøyaktig hvorfor vil ingen si.

Mange beregner god tid når de skal på kino. Litt tid til å ordne billetten, litt tid til å kjøpe snacks, litt tid til småprat og, viser det seg ofte: Ganske mye tid til å se på reklame.

For selv om kinoprogrammet sier at filmen begynner klokken ni, begynner den aldri klokken ni. Først reklamer, så trailere, så film.

"Jeg irriterer meg veldig over det" skriver en av våre Facebook-følgere. "Kino driver med misvisende reklame" skriver en annen. "En god grunn til å se filmen hjemme" konkluderer en tredje.

Osende mat og mobilfikling i kinomørket – dette irriterer oss mest

Vet ikke hvorfor

– Hvorfor starter aldri filmen når dere sier at filmen skal starte?

– Nei, si det. Sånn har det vært i alle år, forteller økonomidirektør Morten Valestrand i Oslo Kino til DinSide, som mener publikum forventer at det er slik.

Vi stiller det samme spørsmålet til administrerende direktør i Media Direct Norge, som står bak mye av kinoreklamen her til lands, og all reklame i Oslo.

Burde kinofilmer startet til annonsert tid?

(Avsluttet)
Ja, dagens ordning plager meg(68%) 1501
Ja, men plages ikke av dagens ordning(21%) 460
Nei, dagens ordning er bra(11%) 251
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Det var slik da vi kom inn i markedet for riksdekkende kinoreklame. Den historiske årsaken kjenner jeg ikke, men praksisen var sånn og vi tilpasset oss den, sier direktør Bjørn Erling Ottersen til DinSide.

Det finnes ingen kjøreregler for mengden kinoreklame, eller når den kan sendes, slik det finnes for TV-reklame. Vi har bedt både Medietilsynet og Forbrukerombudet å uttale seg i denne saken, men begge sender ballen videre til den andre.

Nå kommer det skjulte budskap i norske filmer og TV-serier – "Nam, nam. Cola!"

Vet ikke hvor lenge

Mange spør seg under kinoreklamene: "Nøyaktig når hadde jeg egentlig trengt å komme til denne kinosalen?"

Dette er det heller ikke lett å svare på. Det kommer nemlig helt an på hvor mye reklame kinoen har å vise, som varierer fra film til film, fra visning til visning.

DinSide har spurt kinoer over hele landet, og grovt sett er det som oftest delt opp slik:

  1. Lokale reklamer før annonsert tid, i maks ti minutter.
  2. Riksdekkende reklamer etter annonsert tid, i maks ti minutter.
  3. Filmtrailere etter all reklamen, i maks fem minutter.
Totalt kan du altså oppleve rundt 25 minutter reklame; rundt 15 av disse etter annonsert forestilling. Men det kan også bli enda mer, for eksempel i pressperioder som juletider.

UTE I GOD TID: De fleste kinogjengere er på plass til annonsert tid, og de dyreste kinoreklamene kan dermed starte. Foto: Egil Hansen/Film & Kino Vis mer


– Er det mulig for publikum å vite når kinoforestillingen faktisk starter?

– Nei, ikke eksakt, svarer Ottersen i Media Direct Norge.

Flere folk

– Har man reklame etter annonsert start for å få flere til å se den?

– Årsaken i sin tid kjenner jeg ikke, men det kan godt ha vært grunnen. Det er klart at jo tettere opp til start, jo fullere er salene, sier Ottersen.

På hans egen nettside står det ganske klart hva som gjør kinoreklame til en effektiv reklamekanal: "Reklamefilm på kino vises etter annonsert forestilling i en mørk sal. Hvilke andre reklamemedia gir en så god oppmerksomhet mot et kjøpesterkt publikum?".

Reklamen som sendes etter annonsert tid er også dyrere enn den som sendes før, både på grunn av riksdekningen og fordi senere start betyr flere seere.

Dyrt godteri på kino er en av ekstrakostnadene som plager oss mest

Trenger inntekten

I dag må man punge ut minst 100 kroner for å se en film på kino. For 79 kroner kan du se så mange filmer du orker i en måned på Netflix, helt reklamefritt.

– Hvorfor har norske kinoer reklame i tillegg til billettprisen?

"Billettinntektene alene dekker normalt ikke kinoenes kostnader" skriver kommunikasjonssjef Birgitte Langballe i organisasjonen Film & Kino til DinSide.


Ifølge henne går bare rundt 20 av landets rundt 190 kinoer med overskudd. For å få til dette bør reklame og kiosksalg stå for 20 til 25 prosent av en kinos inntekter. Og skulle kinoer drive uten disse inntektene, ville billettene nødvendigvis blitt dyrere.

"Det har ikke kinoene noe ønske om å gjøre", som Langballe skriver.

Liker kinoreklame

Forskning bransjen viser til viser at kinopublikumet er lutter øre når reklamene ruller over lerretet. Det hevdes for eksempel at kinoreklame huskes nesten fem ganger bedre enn TV-reklame, da publikum faktisk ser på reklamen uten å styre med andre ting. Og flere DinSide har snakket med hevder at publikum rett og slett liker kinoreklame.

– Våre undersøkelser viser at publikum vil ha reklame som en del av opplevelsen, forteller Valestrand i Oslo Kino.

Avslør reklamen annonsørene ikke vil du skal legge merke til

Også blant våre Facebook-følgere er flere positive. "Det har liksom blitt en tradisjon. Er greit med de minuttene ekstra, da får man tatt av jakken, funnet snopen og satt seg godt til rette" skriver en til DinSide, mens en annen følger opp: "Mange kommer for sent og må skvise seg inn, folk skal skrive på Facebook at de er på kino og forhåpentlig sette telefonen på lydløs. Poser og flasker skal åpnes og sendes frem og tilbake. Er nok av action det kvarteret før filmen starter".

Hva synes du? Liker du kinoreklame? Og er det greit at kinoforestillinger starter etter annonsert tid? Si din mening under!