Når søtsuget kaller

Kjenner du søtsuget kalle oftere og oftere nå på høst- og vinterstid? Da finnes det heldigvis noen sunne alternativer:

Nå som dagene og kveldene blir kortere, er det nesten ikke noe som er bedre enn å gjøre et realt raid i kjøkkenskuffene, tulle seg inn i et ullpledd foran TV-en og mumse til langt på natt.

Det er bare synd at alt som smaker godt for ganen, ikke alltid er like godt for kroppen og vektnåla. For hos mange vil mumsingen også føre til at kiloene presser på.

Men det går heldigvis an å trøstespise uten å legge på seg.

En studie ved University of Illinois i USA viser at selv om mange tyr til iskrem, kjeks, potetgull og sjokolade når humøret er på bånn og suget kaller, så velger omkring 40 prosent av oss sunnere og hjemmelagde alternativer som supper, gryteretter og pasta.

Her er noen flere sunne alternativer du kan velge:

”Macaroni cheese”
Skal du ned i vekt, eller ønsker å holde på vekten din, er pasta et sunt valg. Den inneholder lite fett og har lav glykemisk indeks, som betyr at den holder blodsukkeret stabilt. Da vil du unngå voldsomme søtsug-kick som kan føre til vektøkning.

Velg makaroni lagd av helkorn, som inneholder mer fiber, og som gjør deg raskere mett.

Ostesaus høres ikke ut som det sunneste å ha på menyen, men den behøver ikke være så ille. Lag den selv med margarin, skummet melk og lettost.

Både ost og melk er rik på proteiner og kalsium. Kalsium er viktig for god benhelse og bidrar til å kvitte magen med fett.

Gryteretter
Disse enkle rettene sørger for et balansert måltid, så lenge du ikke tilføyer mengdevis med olje eller spiser den sammen med loff eller annet usunt brød. Bruk magert kjøtt eller kylling for å redusere fett- og kaloriinnholdet.

Men husk å styre unna for mye salt!

Bland dette sammen med grønnsaker som løk, gulrot og purre for å få mer fiber, vitaminer og mineraler med på kjøpet. For den ultimate gryteretten blander du i tillegg inn litt linser eller bønner, som også er rike på proteiner og fiber.

En suppe
Suppe er midt i blinken for deg som vil ned i vekt. Spiser du en suppe til forrett vil du fylle opp magen, og orke mindre av hovedretten. Velger grønnsakssuppe, minestrone- eller gulrotsuppe, som har færre kalorier enn en kremete suppe.

Her er flere supperåd til frosne nordmenn

Potetretter
Enten de er most, stekt, bakt eller kokt så er poteten god trøstemat. Alle potetretter inneholder energibringende karbohydrater og noe vitamin C. For å kutte ned på kalori-innholdet kan du lage potetmos med skummet melk og margarin istedenfor krem og smør. Skal du steke poteter, smør de heller inn med olje og ikke hell olje over dem, og spis bakt potet med en sunn topping.

Les mer om poteten

Iskrem
Ikke overraskende så er iskrem noe av den trøstematen vi foretrekker mest. Heldigvis finnes det noen litt sunnere varianter med mindre fettinnhold og færre kalorier. Husk å alltid spise isen fra en bolle og ikke direkte fra boksen, for da ser du hvor mye du spiser.

Les også: Vi spiser mer når vi får større porsjoner.

Grøt
Mange har for vane å begynne dagen med en grøt til frokost. Havre har lav glykemisk indeks, så en bolle med havregrøt om morgenen holder blodsukkeret stabilt inntil lunsjtider, og du unngår knasking i mellom.

Vet du at du kan bli slank av å spise frokost?

Kilde: Mirror

 

Mozon.no, 23.10.2006