<b>DYRT?</b> Mange kollektivreiser, spesielt om du reiser med barn, oppleves som for dyre.  Foto: BERIT B. NJARGA
DYRT? Mange kollektivreiser, spesielt om du reiser med barn, oppleves som for dyre. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Når skal billettprisene ned?

Skal nordmenn sette bilen igjen hjemme, må kollektivprisene ned.

I februar kunne fire av statens etater legge frem en rapport som understreket to ting: Man må prioritere miljøvennlige reiseformer generelt, og det er viktig å prioritere kollektivtilbudet og utbygging av jernbanen rundt de store byområdene.

Men skal bruk av kollektivtilbudet bli et førstevalg for forbrukerne, må det også gjenspeiles i billettprisene.

Slik er det ikke i dag.

For undertegnede er riktignok tog både det mest prisgunstige, og det raskeste alternativet til og fra jobb hver dag. Men slik er det dessverre ikke for alle.

Enkelte betaler nemlig i dyre dommer for månedskort, og det selv om reiselengden er lik.

Straffes for å bo på feil sted

«Det kan umulig være meningen at toget med sine sju reisetimer, skal være det dyreste alternativet?»


For når mangelen på et felles billettsystem mellom fylkene gjør at en like lang strekning koster 12.000 kroner mer i året for den som bor i «feil» fylke, er det forståelig at man kan bli fristet til å droppe toget og heller velge bilen - som har mer fleksible avganger enn den éne i timen.

Det er Ruters priser som gjelder for kollektivtransporten i Oslo og Akershus inkludert på NSBs reiser. Når disse prisene justeres opp årlig og ofte godt over den generelle prisstigningen, fungerer definitivt heller ikke dette som et virkemiddel for å få flere til å velge toget:

Å skru opp månedskortprisen med 6,4 prosent fra ett år til et annet, slik tilfellet var mellom 2013 og 2014 for de som reiser langt er ille nok. Når man i tillegg vet at den generelle prisveksten er på rundt 2 prosent hvert år, framstår det hele som uforståelig, og det finnes dessverre enda verre eksempler fra samme selskap.

Er dette måten å oppnå «nullvekst i personbiltrafikken i byområder» eller sikre at «kollektivtransporten må ta det meste av den forventede persontransportveksten på reiser over 3 kilometer», slik det blir poengtert i den regjeringsbestilte rapporten fra i vinter?

LES OGSÅ: Dyrt og trangt å parkere i parkeringshusene

Også på lengre reiser utkonkurreres NSB ofte av lave flypriser og bruk av bil.

Spesielt gjelder dette hvis du skal reise med hele familien, med dét det innebærer av barn, hunder og sykler.

Da Dinside tidligere ba leasingselskapet Leaseplan om å regne ut hva det koster for en familie på fem å reise fra Lillehammer til Horten med bil, inkludert både slitasje, forsikringer, bompenger og bensin, viste rengestykket at det var like dyrt å reise med tog som å velge bilen.

Når det kollektive alternativet er mindre fleksibelt i forhold til avganger - bilen kjører som kjent når du ønsker det - og dessuten fremstår som dyrere fordi bilutgiftene tross alt fordeles ut over en lengre periode, mens togbillettene må betales der og da, blir det ekstra lett å velge bilen.

FORETREKKER FLY: Svært mange velger bort togtransport til fordel for raskere, og billigere, flyreiser. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Også i konkurranse mot fly innenlands, og ikke minst om du skal ha med barn, taper toget stort sett priskonkurransen.

De to siste gangene jeg har reist tur-retur Oslo - Trondheim, har flybillettene utkonkurrert NSB prismessig begge gangene. Det kan umulig være meningen at toget med sine sju reisetimer, skal være det dyreste alternativet?

LES OGSÅ: Her er flybillettene rimeligst

Dyrt for familier: Kutt prisen på barnebillettene

Ønsker man at passasjerene, og ikke minst de som reiser med barn skal velge toget, som tross alt har lenger reisetid, er ett steg i riktig retning å gjøre noe med prisene på barnebillettene.

Du skal ikke lenger enn til Sverige, Danmark og Tyskland før de lar barna reise sammen med foreldrene gratis, uansett antall små passasjerer. Eller de tar betalt først når barna er større enn fireåringene som må løse ut billett her hjemme - hvis dere er mer enn et barn per voksen.

Om det er de større ruteendringene vi har sett de siste årene som er utslagsgivende, er usikkert, men nå kan SSB varsle om vekst i antallet togpassasjerer i 2014 sammenlinget med året før.

Er det et reelt ønske at denne trenden skal fortsette? Da må man velge å benytte det sterkeste virkemiddelet man har mot bilens fleksibilitet og flyets raske reisetid, nærmere bestemt lavere billettpriser.

Det er den eneste måten å oppnå at enda flere velger å reise kollektivt - allerede i dag.

LES OGSÅ: Se hvilken ukedag du bør bestille billetter på