FRUKT OG GRØNT: Er det snart bare butikkenes egne merkevarer og rabatt på frukt og grønt som skiller lavprisbutikkene fra hverandre? Foto: Hanna Sikkeland. 
FRUKT OG GRØNT: Er det snart bare butikkenes egne merkevarer og rabatt på frukt og grønt som skiller lavprisbutikkene fra hverandre? Foto: Hanna Sikkeland. Vis mer

Priser: Rema 1000, Extra og Kiwi

Når man skal lage en pristest, men innser at situasjonen er håpløs

KOMMENTAR: Hvor provoserende er det ikke at det faktisk ikke finnes noen reell priskrig hos de såkalte lavprisbutikkene?

Dette skulle egentlig være en prissjekk av påskegodteri. Men etter å ha sjekket oss gjennom utvalg og priser hos Rema 1000, Kiwi og Extra, sitter vi igjen med noe som vi vil si er et skuffende resultat.

I hvert fall sett fra forbrukerens ståsted ...

Stusselige en krone og 70 øre skiller billigste butikk fra den dyreste etter at vi har pristestet ni tilfeldige produkter, som selges hos alle tre butikkene.

For å få frem poenget: Til og med Kvikk Lunsj-sjokoladen, som ble solgt i ulike pakker i alle butikkene - med tre, fire og åtte sjokolader i hver, koster nøyaktig det samme for hver enkelt sjokolade. Ingenting å spare på å kjøpe stor pakke der, altså ...

Vare Rema 1000 Kiwi Extra
Nidar marsipanpølser35,5035,5035,50
Kvikk lunsj7,50 per stk.7,50 per stk.7,50 per stk.
Freia sjokoladeappelsin42,8042,8042,80
Nidar kolibriegg24,0023,9023,90
Nidar favoritter64,4064,0064,00
Coletta eggs38,5038,5038,50
Nidar påskemiks stor59,9059,9059,90
Kolibripose48,9048,9048,90
Sjokoladeegg Nidar45,0043,8043,80
Totalt:359,00357,30357,30
* Pga pakker med 3,4 og 8 stk sjokolader, har vi delt prisen på antall sjokolader

Hva skjedde med priskrigen?

Lavpriskjedene overvåker til en hver tid konkurrentenes priser, og tilpasser sine priser etter dette.

På den ene siden så kan butikkene argumentere med at overvåkingen av de andres priser fører til lavere priser for forbrukeren, fordi butikkene alltid følger konkurrentens priser - for blant annet å komme godt ut i pristester.

På den andre siden vil jo ikke dette automatisk føre til at prisene blir lavere - det kan også utnyttes i den andre retningen. Prisene kan presses opp fordi de andre butikkene har en høyere pris.

At butikkene prisovervåker hverandre kommer også rimelig tydelig frem seinest i denne ferske pristesten av frukt og grønt. I etterkant av nesten hver eneste pristest vi gjennomfører, tar kjedene kontakt med oss. Det er en kamp om kroner og øre, og hver minste detalj blir forsøkt endret på. I denne saken fra ABC Nyheter er det Rema 1000 som klager på Kiwi. Men la det være sagt; det kunne like gjerne vært snudd om. De er like gode (eller dårlige) alle tre.

Min oppfordring til lavpriskjedene er derfor klar: La barnehageoppførselen ligge og bruk heller tiden deres på det som er viktigst for kundene.

Når prisene i lavpriskjedene blir så like at det ikke spiller noen rolle hvilken butikk du handler i, har vi som forbrukere tapt. Spesielt når vi i tillegg har et utvalg i norske matvarebutikker som er dårligere enn i de fleste andre land i Europa.

Total dominans i markedet

I tillegg er vi i Norge i en situasjon hvor matvarebransjen domineres av tre aktører - Norgesgruppen, Reitangruppen og Coop. Få aktører skaper ofte mindre konkurranse på pris. Det setter deg som forbruker i en lite fordelsmessig situasjon, og det er viktigere enn noen gang at du som forbruker utnytter den makten du faktisk sitter med når du velger hvor du skal handle.

Når man ser på overskuddet til for eksempel Reitangruppen i fjor, som totalt lå på 4 milliarder kroner, er det betimelig å tenke at de ikke akkurat presser prisene ned til et minimum av hva trenger for å overleve.

Se bare hva som skjedde da forbrukerne reagerte da Rema 1000 kuttet i utvalget i butikkene sine. Salget hos Rema 1000 falt med 3,2 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor. Adresseavisen skriver at Rema 1000 fremdeles likevel er Reitangruppens største melkeku.

Ekstreme priskriger er ikke for din skyld

Men vi har jo priskrig i butikkene noen ganger, og det er jo bra tenker du kanskje? Joda, men som Dinside har skrevet om tidligere så er det ikke for å være snill med kundene at matbutikkene kriger om å ha de laveste prisene.

Til syvende og sist ønsker butikkene å tjene penger - og gjerne så mye som mulig. Å tro at butikkene ønsker å hjelpe deg med å spare penger på matbudsjettet, er naivt.

Det er fryktelig trist at vi i Norge i dag verken har godt utvalg i butikkene eller en reel priskonkurranse - hvor aktørene på toppen sitter igjen med en enorm del av kaka.

LES OGSÅ:
Dette får du ikke rabatt på hos Rema 1000
Sprit, øl, røyk og snus skal være like dyrt i 2017
Slik holder matvarene lenger i kjøleskapet