<b>TENK SESONG:</b> Om du får solgt varen din, avhenger av at du treffer på sesong - og prisen på varen. Foto: KIRSTI ØSTVANG
TENK SESONG: Om du får solgt varen din, avhenger av at du treffer på sesong - og prisen på varen. Foto: KIRSTI ØSTVANGVis mer

Når bør du selge varer på Finn.no?

Sesong og pris avgjør om du får solgt tingene dine.

AV: Linn Merete Rognø

Vurderer du å kvitte deg med sykkelen, er det bare å kaste deg rundt med vask og reparasjon og legge den ut på FINN nå. «Sykkel» er nemlig blant de mest brukte søkeordene i juni til august, men også på topp 10 i høstmånedene.

– Hvor fort du får solgt, kommer an på sesongen, hvor pent brukt tingene er, og pris, sier Kristine Eia Kirkholm
, PR- og informasjonsansvarlig hos FINN.no.

Når på året du legger ut en annonse på FINN har nemlig mye å si for hvor kjapt du får solgt varen din.

Les også Dinsides ni tips for å få solgt tingene sine på Finn.no

Prisen avgjør

SESONG, PRIS OG FREMSTILLING: Det er tre av de viktigste elementene du bør legge vekt på når du skal selge produkter på FINN, ifølge Kristine Eia Kirkholm
PR- og informasjonsansvarlig hos FINN.no. Foto: CAROLINE ROKA Vis mer


Størst sjanse for å få solgt produktet ditt har du hvis verdien på tingene er i prisklassen 1.000 - 5.000 kroner, forteller Kirkholm.

En god pris er naturlig nok viktig for de fleste som søker etter produkter på FINN, og mange filtrerer søket etter pris.

– Derfor bør du vurdere en lavere pris etter hvert hvis du ser at det er lite respons på produktet.

– Er det mange som pruter på prisen, og interessen for å kjøpe produktet til den prisen som er satt er lav, er dette en indikasjon på at prisen er for høy. Det er ingen fasit for når du skal senke prisen, men hvis du ikke har fått noen respons etter to uker, bør du vurdere en lavere pris, sier Kirkholm.

Vil du absolutt bli kvitt varen din, må du gjerne bite i det sure eplet og heller legge annonsen ut på «Gis bort»:

– Det er alltid noen som vil ha det du ellers ikke vil ha.

Gjør endringer i annonsen

Hvis annonsen din har ligget ute i over to uker, er det grunn til å vurdere ulike alternativer, mener hun.

– Du bør endre annonsen din. Små grep på annonsen, som å endre overskriften, ta nye bilder og skifte forsidebildet, eller å ta produktet av markedet for så å legge det ut igjen når det er sesong for det, kan bidra til at du lettere får solgt produktet.

Fem smarte salgstips

For at du garantert skal få solgt produktet ditt på FINN, er det smart å legge en slagplan for hvordan annonsen skal se ut, og som nevnt, tidspunktet på året du bør legge ut.

Ifølge Kirkholm er det 5 nøkkeltips som gjelder:

  • #1: Sesong

  • – Det første jeg vil anbefale er å gjøre det i rett tid. Rett etter ferien går trafikken til Torget opp. Derfor er det lurt å gjøre produktene klare for salg i ferien, men vente med å legge den ut til ferien er over.

    – Rett før skolestart er det mange studenter som skal flytte, og hybler og leiligheter skal møbleres. Da er det smart å legge ut den sovesofaen du ikke trenger lenger, eller det spisebordet du ønsker å bytte ut.

    – Ski er svært populært fra cirka oktober - november og frem til februar - mars. Da er det igjen sykler og hagemøbler som overtar. Sofa er stort sett populært hele året, men med en høydare i august. Bunad, derimot, søkes det mest etter i april og mai.

    POPULÆRT NÅ: Sommeren er over og nå er det mange som flytter inn i nye hybler og leiligheter som er på jakt etter billige møbler. Har du en sofa du vil bli kvitt, er nå den rette tiden! Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


  • #2: Tittel på annonsen
  • – Veldig mange bruker søkefeltet når de er på jakt etter kupp på FINN, så tenk gjennom hvilke nøkkelord du bruker i overskriften.

    – For eksempel er merker populært å søke etter. På topp 10 listen over søkeord fra 2015 finner vi mange merkenavn som ulike iPhone-modeller, Rolex og Louis Vuitton, Mulberry, Slettvoll, Bolia, Michael Kors, Playstation og Hay kommer høyt opp.

    – Det er også lurt å bruke beskrivende stikkord som «retro», «vintage», «blonder eller «romantisk».

  • #3: Annonseteksten
  • – Selv om folk liker å se på bilder, er det viktig å beskrive det du selger med farge, størrelse, merke, tilstand, mål og pris.

    – Oppgi hvorvidt du syns det er greit å sende ting i posten, og hva du eventuelt tar i tilleggspris for dette.

    – Folk elsker å søke etter merker, så husk å gjøre annonsen din søkbar ved å oppgi produkt- eller merkenavnet i overskriften. Oppgi eventuelle feil på produktet, så unngår du diskusjon når kjøper skal se på produktet.

  • #4: Fremstilling:
  • VIKTIG MED BILDER: Bruk litt tid på å ta gode bilder til annonsene dine, og legg gjerne også inn en kort bildetekst. Skal du legge ved reklamebilde, bør det du selger ikke være i mye dårligere stand enn det opprinnelig så ut. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


    – Gode bilder er viktig, og bilder med en kort bildetekst er alltid populært. Tenk vinkler og varier perspektivene. Fotografer eventuelle skavanker, dette bør du alltid være ærlig om i annonsen.

    – Vask bort flekker og tørk støv av det du fotograferer. Stryk krøllete klær, og heng objektet på en henger mot en enkel bakgrunn. Klær tar seg også godt ut på en person, så få gjerne modell- eller fotografhjelp. Vær obs på forstyrrende elementer i bildet. Naturlig lys er ofte det beste, så prøv å ta bilder i dagslys.

    – Bruk gjerne reklamebilder i tillegg, men hvis produktet du selger er i dårligere stand enn slik det opprinnelig så ut, er det greit å droppe det.

  • #5: Pris
  • – Sjekk hva tilsvarende saker på FINN koster, og legg deg på samme nivå som dette. På en markedsplass vil prisen avhenge av tilbud og etterspørsel, samt hvor gammel varen er, tilstanden på produktet og presentasjonen av objektet.

    – Vurder hvor mye du er villig til å gå ned i pris før du legger ut annonsen. Hvis du ikke må selge, kan du godt ta en høyere pris enn andre lignende produkter, men da bør fremstillingen være plettfri og annonseteksten utfyllende og selgende. Få gjerne med hva ny pris var.

    Dine rettigheter som selger

    RETTIGHETER SOM SELGER: Vær obs på at du har flere rettigheter som selger, og her er det kjøpsloven som først og fremst gjelder, tipser Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice ved Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


    For å unngå å bli lurt av en potensiell kjøper, skal du vite at du har flere rettigheter som privat selger på FINN.

    Først og fremst er det kjøpsloven som gjelder.

    – Den gir de mest grunnleggende rettighetene i forbindelse med salget, forteller Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice ved Forbrukerrådet.

    Ved salg fra næringsdrivende til privatpersoner på internett gjelder både forbrukerkjøpsloven og angrerettloven.

    Før du selger, kan det ifølge Flønes være lurt å bruke kontrakt når du skal selge produkt på FINN.

    For at du skal ha alt på det rene som selger, bør du samtidig være åpen om hvem du er:

    – Jo mer kontaktinformasjon som er oppgitt, jo mer troverdig er selger. E-handelslovens paragraf 8 stiller som krav at «En tjenesteyter skal ved utøving av sin virksomhet alltid gi informasjon om navn, adresse, elektronisk postadresse» og øvrige opplysninger som gjør det mulig å komme i direkte forbindelse med tjenesteyteren, opplyser Flønes videre.

    Ikke mottatt betaling?

    Hvis du skal sende varen i posten til kjøper som bor langt unna, bør du alltid bruke postoppkrav, råder Flønes. Også for kjøper er postoppkrav smart - for å unngå å bli lurt, slik tilfellet var for Mohammed som fikk en ostehøvel i posten etter å ha betalt for et kamera.

    – Da må kjøper betale før han eller hun får ut varen. Henter ikke kjøperen varen, går den i retur til selgeren. En slik løsning medfører et lite gebyr, sier hun.

    Om du ikke skulle motta betaling for produktet du allerede har sent avgårde, må du selvsagt først ta kontakt med kjøper og be om pengene.

    – Du har krav på betaling for det du har solgt. Dersom kjøperen ikke betaler, har du krav på å få tingen tilbake kostnadsfritt. Du har også rett til å holde fast på kjøpsavtalen og kreve at kjøperen mottar tingen og betaler for den, forteller Flønes.

    Om du fremdeles står fast, kan du ta saken ett steg videre:

    - Ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling i saken.

    LES OGSÅ:
    Ni ting jeg hater når jeg selger ting på Finn.no
    Sånn unngår du svindel på Finn.no
    Ni ting jeg hater når jeg selger ting på Finn.no