Nå synker bilprisene

EU vil øke konkurransen i bilbransjen med nye regler. Dermed kan vi få lavere priser både på biler, service og deler - også i Norge.

Dagens regler gir bilprodusentene makt til å styre markedet, noe som svekker konkurransen. EU vil nå redusere produsentenes makt og gradvis åpne markedet for konkurranse.

Vedtak i juni

EU-parlamentet skal behandle saken i mai, og på bakgrunn av innstillingen derfra vedtar sannsynligvis EUs ministerråd reglene i et direktiv i juni. Nåværende direktiv (gruppeunntaket) utløper 30. september 2002.

Følgende endringer skal øke konkurransen i bransjen:

  • Flere bilmerker i forretningene.

    EU vil gi forhandlere rett til å selge ulike merker i samme butikk. Færre bilforhandlere vil spesialisere seg på ett merke, og forbrukerne kan enklere sammenlikne priser.

    Nå: I dag har bilprodusentene myndighet til å bestemme hvilket bilmerke den enkelte forhandler kan selge og gi service til.

  • Utsalg over landegrensene.

    Forhandlere skal fra 2005 kunne selge biler fra ett land, men levere dem fra et utsalg i et annet land i EØS-området. En belgier kjøper en bil fra en spansk forhandler på Internett, for å hente den i Belgia. Parallellimport vil bli lovlig.

    Nå: I dag kan bilprodusentene begrense innen hvilket geografisk område forhandlerne kan operere.

  • Enklere for uavhengige verksteder.

    EU vil ha vekk koblingen mellom verksteder og forhandlere. Målet er færre verksteder som kun reparerer ett bilmerke og leverer deler fra én produsent. Frittstående verksteder skal enklere kunne konkurrere med merkeverkstedene.

    Nå: Bilprodusentene kan i dag kreve at forhandlerne i tillegg til salg også tilbyr verkstedtjenester. Derfor finnes de kostbare merkeverkstedene.

    EU vil også ha en slutt på at forhandlere ikke kan handle med hverandre, at biler ikke kan selges til underforhandlere og at parallellimport ikke godtas. Direktivet vil gjelde til 2010.

    Frykt

    I europeisk bilbransje skjelver man av EU-planene. Mange frykter at konkurransen vil føre til lavere lønnsomhet, og at europeiske bilprodusenter vil tape i konkurransen med kolleger i Japan og USA.

    - Det har vært en dragkamp mellom bilproduserende land som Tyskland og Frankrike og ikke-bilproduserende land som Danmark og Hellas, sier Vilrid Femoen, næringspolitisk rådgiver i Opplysningsrådet for veitrafikken.

    Norges tilknytning til EU gjennom EØS-avtalen gjør at direktivet vil gjelde også her i landet. Likevel er ikke norsk bilbransje skremt av planene.

    Ikke frykt

    - Selv om EU spavender hele systemet, tror vi ikke dette fører til omfattende endringer i Norge på kort sikt. Vi vil nok få økt konkurranse, men ikke nødvendigvis lavere priser. Direktivet regulerer ikke prisdannelsen, sier Eirik Høien, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund.

    Høien forventer likevel flere aktører på verkstedsiden, og økt priskonkurranse på deler. Tross at konkurranse vanligvis gir lavere priser, tror han bilsalget vil foregå omtrent som før.

    - Vi tror folk stort sett vil kjøpe og reparere hos de samme merkeleverandørene som før, og ser ikke for oss at nordmenn vil handle så mye bil i utlandet, sier Høien.