Snart kan du slippe å skrive inn det lange kundeidentifikasjonsnummeret på regningen.  Foto: Kim Jansson
Snart kan du slippe å skrive inn det lange kundeidentifikasjonsnummeret på regningen. Foto: Kim JanssonVis mer

Nå slipper du å taste inn KID-nummeret

Lei av å taste inn det lange KID-nummeret når du skal betale en regning? Da har det kommet en mobilapplikasjon som passer deg.

Flere av de store bankene som opererer i Norge har lansert applikasjoner til smarttelefonene.

Sist ut er Fokus bank, som kommer med en aldri så liten gladnyhet til alle som synes det er litt for tungvint å betale regninger.

Ta bilde av KID-nummeret

Med den nye applikasjonen fra Fokus Bank, slipper du nemlig å taste inn det til tider lange KID-nummeret som følger regningene. KID er en forkortelse for kundeidentifikasjonsnummer, og har som formål å lett identifisere kunden som betaler regningen.

DinSide har sett eksempler på KID-nummer så lange som 24 sifre, og da gjelder det å holde tunga rett i munnen for ikke å taste feil.

Applikasjonen fra Fokus Bank lar deg rett og slett ta bilde av nummeret, slik at du slipper å skrive det inn.

- I stedet for å taste inn lange KID-nummeret bruker du enkelt og greit kameraet på mobilen og tar bilde av tallene på regningen, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Lenard Langli i Fokus Bank, til DinSide.

Youtube-videoen under viser hvordan du enkelt registrerer KID-nummeret ved å ta bilde av det i den nye applikasjonen:


Mange bruksområder

Mange banker har lansert applikasjoner til smarttelefoner, og i de fleste tilfellene kreves det ikke at du er kunde i banken for å dra glede av disse tilbudene.

Du må riktignok være kunde for å dra nytte av alle funksjonene i de forskjellige applikasjonene, men det er mye som kan gjøres uten å være kunde.

For eksempel er det en del banker som lar deg sette opp budsjett i applikasjonen, slik at du kan få bedre kontroll på økonomien. Og det er det mange som trenger.

- Bare én av fire setter opp egen budsjett - det betyr at tre av fire ikke har en slik oversikt. Men om du ofte ser tilbake på eget forbruk og tenker at «dette var vel ikke nødvendig», er det grunnlag for å ta en titt på egen pengebruk, har forbrukerøkonom Sidsel Sodefjed Jørgensen tidligere sagt til DinSide.

LES OGSÅ: Her er bankens mobilapplikasjoner