<b>DUFTEN AV DNB:</b> DNB har fått utviklet sin egen duft, som skal spres på DNBs kontorer. Den spres i lokalene fra denne hvite boksen oppe på veggen. Foto: KRISTIN SØRDAL
DUFTEN AV DNB: DNB har fått utviklet sin egen duft, som skal spres på DNBs kontorer. Den spres i lokalene fra denne hvite boksen oppe på veggen. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Nå skal du velge bank med nesa

Du skal både lukte og høre at du er hos DNB. Banken har fått både sin egen duft og sin egen musikk.

Banken går nye veier for å møte kundene. Hos DNB får du en ganske annerledes kundeopplevelse enn den du er vant til, og du skal kjenne igjen en DNB-bank både på lukten og på musikken.

Vi får opplevelsen av å komme inn i en slags butikk, når vi kommer inn i DNBs nye kontorer på Storo. Her er det mye folk i et vrimleområde som står rundt og prater. Det er musikk for ørene. Og så var det denne duften, da. Duften av penger.

LES OGSÅ: Nå kan du også sende en duft via mobilen!

Ufarliggjøring via nese og ører

- Kjenner du det, kjenner du lukten, spør Camilla Forberg, merkevaresjef hos DNB.

UFARLIGGJØRING: Merkevaresjef i DNB, Camilla Forberg (til venstre) og banksjef i DNB avdeling Storo, Linda Jorung, sier at de er opptatt av totalopplevelsen, og at duften er det første som treffer deg når du kommer et sted - og det setter seg på minnet. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer
TA OG FØLE: Slik blir DNBs kontorer: Med produktkort du kan ta ned fra hyllene og scannne på skjermen. - Kunden skal få lyst til å kjenne på ting, sier Forberg. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer

Vi lukter. Og lukter. Tja, kjenner vi det? Kjenner vi egentlig noe spesielt?

Vi må innrømme at vi ikke er helt sikker. Og hvor kommer egentlig lukten fra? Den kommer fra en diskret boks høyt oppe på veggen. Vi må klatre opp på en barkrakk og vifte iherdig for å få duften ned mot nesa.

- Joo, jeg kjenner da noe, det er en lukt der, men jeg kan ikke helt sette fingeren på hva det er det lukter?

- Lukten skal utstråle tilstedeværelse, imøtekommenhet, friskhet, ekthet og varme, forteller Forberg.

Duften er kun en del av en hel merkevarepakke, som også omfatter lyd, bilder og annen utsmykning og utforming av banklokalene.

- Musikken skal ikke være forstyrrende, men skal oppleves som behagelig. Den skal gjøre det litt mer «ufarlig» å gå i banken. Og den skal ta av for følelsen av at det er for stille i lokalene, sier Forberg.

Ikke bare i banken: Duften av Mercedes-Benz

Her er det vanlig

Vi kjenner ikke til flere banker i Norge som har sin egen duft, ei heller som har sin egen spilleliste. Men det er mange andre bransjer som har utviklet egne lukter, og som altså benytter seg av duftmarkedsføring.

DUFTKONSULENT: Cecilie Egeberg er duftkonsulent og jobber med duftmarkedsføring. Foto: DUFTENDE.NO Vis mer


- Det er veldig vanlig i utlandet, der brukes det av veldig mange forskjellige bransjer, alt fra butikker til hoteller, spa, treningssentre - hos alle som møter kunder fysisk, sier Cecilie Egeberg, som jobber med duftmarkedsføring og som også har jobbet med DNB for å finne frem til den duften de ønsket.

Hun understreker at det ikke er snakk om parfyme, men at når man snakker om duftmarkedsføring, er det snakk om spesiallagde romdufter som er godkjente og allergivennlige.

De blir spredt i rommet ved hjelp av ulike typer maskiner - som altså boksen du kan se på bildet øverst i artikkelen.

Også hjemme: Duften av nybakte boller eller grønnsåpe på visning når du skal selge boligen - en form for duftmarkedsføring

Ønsker økt salg

- Hva er egentlig meningen med duftmarkedsføring? Hva er det man vil oppnå?

- For noen er det å øke salget, for andre er det å bli husket med annen sans enn det visuelle, forteller Egeberg til Dinside.

DNBs nye duft og merkevarekonsept er foreløpig kun rullet ut på Storo i Oslo. I løpet av 2015 har DNB en ambisjon om at skal det også rulles ut i 45 andre DNB-kontorer Norge rundt, først og fremst «der folk er.»