NÅ SKAL DET BLI ENKLERE Å SKJØNNE LEIEAVTALEN: Hertz er et av bilutleieselskapene i Europa som har skjerpet reglene for hvilken informasjon de skal gi til kundene. Det skal bli tydelig hva som inngår i avtalen, og du skal få totalprisen allerede når du bestiller bilen hjemmefra - og du skal slippe å bli møtt av en annen pris enn du trodde, i skranken på feriestedet. Foto: AP Photo/Paul Sakuma/NTB Scanpix
NÅ SKAL DET BLI ENKLERE Å SKJØNNE LEIEAVTALEN: Hertz er et av bilutleieselskapene i Europa som har skjerpet reglene for hvilken informasjon de skal gi til kundene. Det skal bli tydelig hva som inngår i avtalen, og du skal få totalprisen allerede når du bestiller bilen hjemmefra - og du skal slippe å bli møtt av en annen pris enn du trodde, i skranken på feriestedet. Foto: AP Photo/Paul Sakuma/NTB ScanpixVis mer

Leiebil

Nå skal du slippe de største leiebilfellene

Nå skal det bli lettere å finne ut hva leiebilen egentlig koster - og du skal slippe å bli avkrevd for mye mer enn du trodde, når du står der og skal hente ut bilen.

Leiebil er for mange en viktig del av ferien - men det er dessverre mange leiebilfeller å gå i. Ikke alle vet hva forsikringene dekker og føler seg presset til å tegne flere forsikringer når de står på feriemålet og skal hente ut bilen.

Det er også mange ekstraavgifter ved et billeie som kan gjøre leiebilen dyrere enn antatt, for eksempel navigasjon, barnesete, lokasjonsgebyr ved henting av bil på flyplass - og mye mer.

Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa i Norge. Foto: Ole Walter Jacobsen/Forbrukerrådet Vis mer

- Bruk av leiebil er en viktig del av det å reise for mange, og vi i Forbruker Europa ser at dette er et område hvor det stadig er mange klager; det går på en forsikringsavtale man ikke visste om; at prisen blir høyere enn ved avtaleinngåelse; at man går i drivstoffella ved finurlige regler rundt drivstoffylling - og det er gjerne spørsmål om skader på bilen hvor leiebilselskapet har trukket penger rett fra kredittkortet gjennom en avtalesituasjon som kan bli utnyttet , forteller Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa i Norge til Dinside.

- Nå må de skjerpe seg!

- EU-kommisjonen har sett på hvilke typer klager som går igjen i leiebilmarkedet, og har satt leiebilselskapene på plass: Nå må de skjerpe seg, sier Wiik i Forbruker Europa.

Etter en stadig økning av klager på leiebilselskaper i Europa, har Europa-Kommisjonen og forbrukermyndighetene i flere EU-land gjort en innsats for å sjekke at leiebilselskapene faktisk følger EUs forbrukerlovgivning.

I fjor mottok ECC-nettverket 2.000 klagesaker på leiebil, og Forbruker Europa mottok 122 saker kun på leiebil.

Det vanligste er klagesaker om trekk for skader som forbrukeren mener de ikke har forårsaket.

I tillegg er det mange forbrukere som forklarer at de har blitt belastet for ekstrautgifter i etterkant, slik som forsikring.

Forbrukermyndighetenes innsats mot disse selskapene har ført til at de største leiebilselskapene nå endrer praksis.

- Målet med at leiebilselskapene skal endre sin praksis betyr at alle reisende i EU på en klarere og tydeligere måte skal få oppgitt hva leiebilen i realiteten vil koste og hvilke utgifter forbrukerne kan bli belastet. Vi håper dette vil forbedre forbrukernes stilling ovenfor leiebilselskapene, og at man unngår ubehagelige overraskelser, uttaler Wiik.

DU SKAL SLIPPE OVERRASKELSER VED RETUR: En av tingene utleieselskapene også skjerper inn, er muligheten til å trekke kostnader for påståtte skader, uten ditt samtykke. Det kan de ikke gjøre. Foto: pencer Platt/Getty Images/AFP/NTB Scanpix Vis mer

Disse selskapene skjerper utleiespraksisen sin

Det er i første omgang de fem største bilutleieselskapene som har lovt å skjerpe utleiepraksisen sin:

Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt.

- De har sett på avtalevilkårene og så har de bedt selskapene forbedre seg på flere punkter. Vi kan vel si at de er i ferd med å bli strammet opp, sier Wiik.

Hva med alle de andre?

I første omgang er det de største leiebilselskapene som har vært spesielt under lupen og som har skjerpet kravene.

Og dette er ikke en helt ubetydelig del av problemet:

- De store selskapene er ikke nødvendigvis noe bedre enn de små, sier Wiik til Dinside.

Skal du leie bil av en mindre aktør, er det ifølge Wiik desto viktigere at du selv leser avtalen nøye.

- I utgangspunktet må man passe på å selv være sjef når man inngår en avtale. Det er også mange som inngår avtaler gjennom flere ledd, for eksempel at det er linket videre fra for eksempel et flyselskap til noe du tror er en norsk bilutleietjeneste - men som egentlig ikke er det. Da blir hele avtalesituasjonen veldig krevende, og det kan være forvirrende å finne ut av hvem det egentlig er du har inngått en avtale med, sier Wiik.

Les mer:

Slik unngår du å havne i leiebilfella

Nå kan du leie naboens BMW