Foto: PSI Systems
Foto: PSI SystemsVis mer

Nå skal du slippe å bli lurt

Denne dingsen skal ta knekken på feilprising.

Flere ganger har DinSide tatt opp kampen mot mangelfull prismerking i butikkene. Bakgrunnen er at vi og våre lesere gang på gang har funnet eksempler på at dagligvarebutikkene feilpriser varene sine, eller rett og slett dropper å informere hva varene koster.

Markedsføringsloven sier klart og tydelig at samtlige varer i butikk skal prismerkes. Prisinformasjonen skal selvfølgelig stemme overens med summen du betaler i kassen.

Når prisene er feil, skylder butikkene ofte på at det er altfor mange priser som forandres veldig ofte, og at det er vanskelig å alltid oppdatere prisene til enhver tid.

LES OGSÅ: Prislappene er fulle av feil

Løsningen?

Nå har en rekke butikker begynt å snuse på muligheter for å merke prisene med digitale prislapper. Hylleetikettene skal oppdateres automatisk med den prisen som varen faktisk selges for i kassen.

Elektroniske hylleetiketter kalles Electronic Shelf Labels på fagspråket, og ble allerede introdusert for 25 år siden. Systemet ikke er veldig utbredt i Norge, men det finnes butikker som har implementert denne typen elektronisk prismerking.

Foto: PSI Systems (Alle bilder)



Lett å justere pris

Fordelen med systemet er selvsagt at butikkene kan oppdatere prisene på en mye mer effektiv måte.

Prismerking

Er du fornøyd med prismerkingen i butikkene? (Avsluttet)
Nei(88%) 3221
Ja(7%) 248
Bryr meg ikke(5%) 201
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Eksempelvis kan man enkelt og raskt sette ned prisen på brødvarer til halv pris den siste timen før stengetid – kundene får rimelig brød, og butikkene slipper å brenne inne med usolgte ferskvarer, sier markedsføringsjef Peter Bjerkeseth i PSI Systems.

Butikkene må antakelig investere en del kroner i et slikt system, men samtidig frigjør de ressurser de ellers ville blitt brukt til å lage gamle prisetikettene.

Men det er ikke sikkert et slikt system løser feilaktig prismerking fullt og helt. For om det er så lett å oppdatere prisene i butikken, kan det jo hende prisen på varen blir justert i tidsrommet fra du henter varen til du betaler for den i kassen.

LES SAKEN: Her bryter butikken loven

Mange eksempler

Det er liten tvil om at dagligvarebutikker og andre butikker sliter med å gi kundene sine korrekt prisinformasjon. Tilbakemeldinger fra leserne tyder på at mange opplever at prisene de betaler for dagligvarer ofte ikke stemmer overens med merket pris.

Her er noen eksempler på mangelfull prismerking, som DinSide har omtalt den siste tiden:

  • DinSide har tatt tak i den svært mangelfulle merkingen av tobakksvarer. Etter at saken har fått mye omtale, har en rekke butikker begynt å merke disse varegruppene. Nå forsvinner tobakk under disken om kort tid, og da gjenstår det å se hvordan prismerkingen vil bli utført i praksis.
  • Mange butikker har innført automatkort for varer som ofte blir stjålet, for eksempel barberblader og kondomer. Av en eller annen merkelig grunn er det svært få av disse varene som er merket med pris. Dette er et klart brudd på markedsføringsloven. Ica Supermarked her i Oslo er en av butikkene som syndet på prismerking av automatkortene, men etter at DinSide kontaktet ledelsen i Ica, har kjeden satt opp provisoriske lapper med prisinformasjon. Ica lover dessuten en bedre integrert løsning i framtiden.
  • Stadig vekk utfører DinSide prissjekker av matvarer, og altfor ofte oppdager vi at summen på prislappene ikke er samsvarende med det man faktisk må betale i kassen. Les artikkelen: Prislappene er fulle av feil.

Sjekk kvitteringen!


Nå advarer også Forbrukerombudet om å stole blindt på prisene som annonseres i butikkene. Forbrukerombudet får stadig vekk klager fra forbrukere som ikke er fornøyde med prismerkingene i butikkene. Oppfordringen, for å få has på problemet, er klar:

- Forbrukerne bør sjekke prisene på kvitteringen opp mot prismerkingen, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Ombudet ber deg ikke nøle med å klage på feilmerkede priser, uansett bransje, og selv om det bare dreier seg om noen få kroner.

En eventuell klage kan sendes til Forbrukerombudet via deres nettsider, eller sendes til følgende adresse: Forbrukerombudet, Postboks 4597 Nydalen, 0404 Oslo.