Hva er dette? En ny bransjenorm skal gjøre det enklere å forstå mobilfakturaen. Foto: DinSide
Hva er dette? En ny bransjenorm skal gjøre det enklere å forstå mobilfakturaen. Foto: DinSideVis mer

Nå skal du forstå mobilfakturaen

Fra 1. november skal det bli enklere å finne ut hva du betaler for.

Post- og teletilsynet, Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har samarbeidet med mobilbransjen om et sett med minimumskrav til informasjon på mobilfakturaen.

En bransjenorm for forbedret forbrukerinformasjon trer i kraft 1. november 2010. I tillegg til minimumskrav til fakturaen, skal den også sikre bedre informasjon om bindingstid og operatørlås.

Etter 1. november skal du altså få bedre informasjon om hva det koster å bruke mobilabonnementet ditt. Det skal også bli enklere å sammenligne med andre tilbud i markedet.

MOBILKALKULATOR: Ta testen nå!

Bente Øverli er glad for samarbeidet med mobilselskapene som skal sikre bedre informasjon om priser og bindingstid. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Skal opplyse om bindingstid

- En av de endringene som kommer, er at informasjon om bindingstid og operatørløs skal komme tydelig frem på fakturaen, sier Bente Øverli hos Forbrukerombudet til DinSide.

På fakturaen skal det stå hvor du kan finne konkret informasjon om hvor mye som er igjen av din egen bindingstid, om hvordan man fjerner operatørlåsen og hvor mye det koster.

Chess og One Call i tet

Alle mobiloperatører har vært invitert til å delta i samarbeidet, og mange har benyttet muligheten til å gi innspill, melder Forbrukerrådet i en pressemelding.

Chess og One Call har allerede gjennomført endringene for sine kunder, lenge før implementeringsfristen som er 1. november.

Network Norway, Lebara, Ludomobil, Telipol, Call Norwegian, Trigcom, Tele2 og Telio har også sluttet seg til bransjenormen, og vil oppfylle kravene innen fristen.

Se også: Disse har hemmelig mobil

Telenor og NetCom rekker ikke fristen

I tillegg til Ventelo, Talkmore, Altibox og Ibidium, ønsker Telenor og NetCom å slutte seg til bransjenormen, men disse selskapene rekker ikke å gjennomføre endringene innen fristen. Øvrige aktører har foreløpig ikke sluttet seg til bransjenormen. Dette gjelder noen små mobiloperatører uten vesentlige markedsandeler.

- Det er synd at så store aktører som Telenor og NetCom ikke har dette på plass innen fristen. Med en samlet markedsandel på nesten 75 prosent er det svært mange forbrukere som ikke får sjekket fakturaen på samme måte som hos de rimeligste aktørene, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland i en pressemelding.

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor, forteller at de er på god vei med å rette seg etter den nye bransjenormen. Foto: Telenor Vis mer


- Urettferdig negativ omtale

- Telenor har sluttet seg til bransjenormen, selv om vi få god tilbakemelding fra kundene våre om hvordan vi informerer i fakturasammenheng. Vi synes det er urettferdig at forbrukermyndighetene gir oss negativ omtale fordi vi har bedt om noe mer tid på å få gjennomført endringene, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor, til DinSide.

Han legger til at Telenor har har en stor kundemasse, og tilsvarende avanserte faktureringssystemer.

- En omlegging her er omfattende for oss, og derfor kan vi ikke levere innen fristen som her er satt. Endringene har høy prioritet hos oss, men de berører flere systemer og ulike porteføljer i informasjonssystemer, som gjør at endringene vil ta tid. I tillegg kreves det endringer også i fastnettsløsningene grunnet felles faktura, sier Krokan.