På Facebook kan man få kjøpt det meste. Salget er gjerne knyttet til spesifikke, geografiske områder.
På Facebook kan man få kjøpt det meste. Salget er gjerne knyttet til spesifikke, geografiske områder.Vis mer

Nå selger vi brukt via Facebook

Men funker det - og kan vi glemme Finn.no?

Om du trodde Facebook var forbeholdt kontakt med venner og kjente, eller til å vise frem ditt beste jeg, tar du feil.

Da undertegnedes gamle far skulle selge sin noe yngre traktor, gikk denne som varmt hvetebrød - nettopp ved å selge den via Facebook.

Grupper for kjøp og salg

Den siste tiden har det nemlig dukket opp stadig flere grupper for kjøp og salg av brukte ting på Facebook. Disse er gjerne knyttet til et sted eller en kommune, slik tilfellet er for gruppen for kjøp og salg i Tana og Nesseby i Finnmark. Her legger folk ut alt fra fersk laks til biler, møbler og klær, og blant annet pris og henting diskuteres i kommentarfeltet.

Arne Krokan, som er ekspert på sosiale medier og e-handel, mener denne typen salg vil bli mer og mer vanlig.

– Dette er genialt på små steder, der folk som er Facebook-venner også omgås til vanlig, sier Krokan, som er professor ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU i Trondheim, til DinSide.

Han mener forholdene i Norge har gjort at det er en fordel å annonsere der alle andre annonserer. Dermed har Finn.no fått et naturlig monopol, som de har utnyttet. Men med Facebook åpner det seg nye muligheter.

– Facebook er gratis, og handelen knyttes til det sosiale aspektet. Facebook har oversikt over nettverket ditt, og kjennskap og felles interesser er viktig i en slik sammenheng, sier Krokan.

Han påpeker at vi generelt beveger oss bort fra den tradisjonelle e-handelen og over til sosial handel.

– Blant annet fins det flere tjenester som gjør at du kan dele dine kjøp gjennom dine korttransaksjoner, slik at vennene dine får vite hva du har kjøpt, sier han.

Les også: Her handler nordmenn helst på nett

Ikke redd for Facebook-konkurranse

Selv om Arne Krokan har stor tro på Facebook som salgskanal, lar ikke Finn.no seg skremme av konkurransen så langt.

– Vi ser veldig positivt på at det blir større fokus på gjenbruk. Samtidig er vårt nettsted laget spesielt for kjøp, salg og å gi bort ting. Dermed er muligheten for å markedsføre tingene bedre, sier Elisabeth Haug, markedsdirektør i Finn.no til DinSide.

Hun påpeker at de alltid har opplevd en viss konkurranse fra mindre nisjenettsteder. Samtidig påpeker hun at også de vil satse mer på det sosiale aspektet ved handelen.

– Vi jobber kontinuerlig for å utvikle vårt nettsted og for å gi våre brukere større muligheter, blant annet slik at det i større grad kan være en dialog mellom brukerne, sier Haug til DinSide.

Les også: Du skal ha reklamasjon - selv om garantien ikke gjelder!