UTBREDT: Spesielt falske Facebook-konkurranser sprer seg som ild i tørt gress blant norske Facebook-brukere. Nå krever myndighetene at Facebook blir flinkere til å fjerne slik svindel. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
UTBREDT: Spesielt falske Facebook-konkurranser sprer seg som ild i tørt gress blant norske Facebook-brukere. Nå krever myndighetene at Facebook blir flinkere til å fjerne slik svindel. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Vil ha færre falske Facebook-konkurranser

Nå må Facebook fjerne svindel raskere

Myndighetene er lei av å ikke bli hørt på.

Svindel på Facebook, som falske konkurranser som leder deg til rådyre abonnementer, har i mange år vært et stort problem.

Facebook har løsninger for å la brukerne rapportere svindel, men ofte tar det tid før svindelen faktisk forsvinner – selv når myndighetene tar kontakt.

Og Dinside har selv sett hvordan antall likerklikk på svindelposter øker med tusenvis på bare få minutter.

Nå har norske og europeiske forbrukermyndigheter fått nok, og krever at Facebook rydder opp.

Krever tidsfrist

- Jevnt over er det et ønske om at Facebook blir bedre, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Dinside.

De europeiske forbrukerombudene har derfor levert en smørbrødliste til både Twitter, Google+ og Facebook, med krav nettstedene må følge. Nekter de, trues det med tvang.

Blant annet skal det fastsettes hvordan forbrukermyndighetene kan kontakte Facebook ved svindelforsøk, hvordan Facebook da skal følge opp henvendelsen og ikke minst hvor lang tid dette skal ta.

- Vi har hatt kommunikasjon med Facebook, men det har ikke vært noen faste rammer rundt det, forteller Haug, som håper kravene kan bidra til å skape mindre svindel på Facebook framover.

Tusenvis lar seg lure

Dinside har bedt Facebook møte kritikken og fortelle oss hvordan de vil forholde seg til kravene, men har foreløpig ikke fått svar på våre spørsmål.

- Hvor stort problem er egentlig svindel på Facebook for nordmenn i 2017?

- Det er veldig vanskelig å si, men vi får jevnt med henvendelser om det. Spesielt med falske merkevarer, og falske konkurranser som leder folk videre til abonnementsfeller, sier Haug.

Her er bare et lite utvalg av Facebook-svindelen Dinside har omtalt den siste tida: