Passord for mobilsvar dersom du ringer fra utlandet skal stoppe uærlige aktører. Foto: Colourbox.com
Passord for mobilsvar dersom du ringer fra utlandet skal stoppe uærlige aktører. Foto: Colourbox.comVis mer

Nå må du ha eget passord

NetCom legger om sikkerhetsrutinene for mobilsvar.

Til nå har det vært nokså enkelt for andre å avlytte mobilsvarmeldingene dine. I alle fall om du er NetCom-kunde, men nå skjerper NetCom sine sikkerhetsrutiner.

NetCom vil fra og med i dag avkreve et passord fra kunder som vil ringe mobilsvar fra utlandet for å sikre kundene mot svindlere og avlytting.

Det var Aftenposten som tidligere denne måneden avslørte hvor enkelt det var å lytte på andres mobilsvar. Ved hjelp av lett tilgjengelige mobiltjenester som forfalsker avsendernummeret, var det lett å få tilgang til mobilsvarmeldingene til NetCom-, Chess- og One Call-kunder.

Dette kan bety fri flyt av hemmeligheter og sensitiv informasjon som kun var ment for mottakeren av samtalen.

Dyre regninger? Sjekk hvor DU ringer billigst

Du må ringe fra Norge

Tidligere i dag sendte NetCom ut sms til mange av sine kunder med beskjed om at de har innført obligatorisk passord ved bruk av personsvar i utlandet.

Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom vil stoppe tyvlytting på andres mobilsvar. Foto: Netcom Vis mer


Hvis du ikke husker passordet for din personsvar, kan du fra Norge ringe 921 00 000 og taste #34 for å lage et nytt passord, opplyser NetCom.

- Som GSM-operatør må man kunne stole på andre GSM-operatører for at systemet skal fungere. Vi må kunne stole på at det for eksempel ikke skjuler seg et nummer bak et annet. Hvis det er noen ledd der ute som ikke opptrer lovlydig og riktig, så gir de useriøse aktører muligheten til å leve, og dette er et problem, sier kommunikasjonssjef i NetCom Øyvind Vederhus til DinSide.

Han sikter til tjenester som amerikanske Bluff my Call som tillater forfalskning av avsendernummeret, men mener nå de har løst problemet.

- Vet at vi nå krever et passord dersom samtalen kommer fra utlandet, så stopper vi denne måten å drive svindel på. Men vi er klar over at det kan komme nye påfunn, og da må vi komme med nye tiltak, sier Vederhus til DinSide.