For å unngå at sommervarmen tar knekken på deg er det viktig å drikke nok. Foto: colourbox.com
For å unngå at sommervarmen tar knekken på deg er det viktig å drikke nok. Foto: colourbox.comVis mer

Nå må du drikke mer

Når det er så varmt som nå, er det ekstra viktig å drikke nok vann. Men hvor mye er egentlig nok?

Ute steker sola, og inne er det gjerne like varmt. Når det er varmt svetter vi mer, og da er det viktig at denne væsken blir erstattet igjen.

Les også: Drikk vann i varmen

Når vi trenger vann blir vi vanligvis tørste, slik at vi automatisk får dekket kroppens behov for væske. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at normal tørste ikke alltid er nok til å få dekket væskebehovet hos enkelte personer, som små barn og eldre mennesker.

I tillegg skal man faktisk drikke før tørsten kommer, da tørste er et tegn på at væskebalansen allerede er i ulage.

Testen som viser om du drikker nok

Det finnes en enkel test som viser om du drikker nok. Hvis urinen din er mørk er sjansen stor for at du drikker for lite. Urinen er nemlig lys og gjennomskinnelig i fargen når du drikker nok – bortsett fra om morgenen, da den ofte er mørk.

Kroppen vår trenger rundt to og en halv liter væske hver dag. Vi får omtrent én liter gjennom maten, så da gjenstår halvannen liter som vi bør få gjennom væske. Når vi svetter mye, på grunn av varme, fysisk aktivitet eller feber, trenger vi enda mer. Hvor mye vann du bør drikke avhenger altså blant annet av hvor aktiv du er og hvor varmt det er.

Les også: Du bør drikke 8 glass vann om dagen

- Du bør passe på å få i deg nok væske slik at du slipper å bli slapp og uvel i sommervarmen, sier avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Helsedirektoratet.

For lite væske kan føre til dehydrering, og da kan man bli kvalm, svimmel og få konsentrasjonsvansker.

- Kroppen trenger væske for å opprettholde alle sine livsviktige funksjoner, og for å kunne oppta og transportere næringsstoffer, sier Rimestad.

Vann er best

Det beste å erstatte væsken med, er selvsagt vann. Vann den beste tørsteslukkeren, og er helt kalorifritt.

- Å drikke vann er en vanesak, mener Rimestad.

- Hvis du har vann lett tilgjengelig er det mye lettere å huske på å drikke det. Ha alltid en mugge med vann stående kjølig både hjemme og på jobb. Frisk gjerne opp vannet med noen sitron- eller agurkskiver. Og hvis du har tid, er bær frosset inn i isbiter både dekorativt og godt.

Kaffe, te og andre koffeinholdige drikker er vanndrivende, så hvis man drikker mye av dette, er det viktig å drikke ekstra vann.

Mange liker å drikke naturlig mineralvann eller kildevann i stedet for vanlig vann, noe som er et godt alternativ til brus. Du bør imidlertid passe på innholdet av salt, særlig natrium, i noen av typene. Det generelle natriuminntaket i et vanlig norsk kosthold er for høyt, og derfor bør personer med høyt blodtrykk være oppmerksomme på natriuminnholdet også i naturlig mineralvann.

Les også: Trendy med vann

Ifølge Helsedirektoratet kan en god måte å få dekket kroppens behov for både væske, vitaminer og mineraler være å drikke følgende på én dag:

  • ett glass juice
  • en halv liter magert melkeprodukt
  • maks en halv liter kaffe/te
  • slukk resten av tørsten med vann