SLUTT PÅ DETTE: Tidligere kunne du svare på et kryssord og dermed ha bundet deg til en dyr SMS-tjeneste. Nå må tjenesten først sende deg en melding, som du må svare bekreftende på.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Forbrukerombudet
SLUTT PÅ DETTE: Tidligere kunne du svare på et kryssord og dermed ha bundet deg til en dyr SMS-tjeneste. Nå må tjenesten først sende deg en melding, som du må svare bekreftende på. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/ForbrukerombudetVis mer

Nå må du bekrefte SMS-tjenester

Ny ordning skal gjøre det vanskeligere å bli lurt av dyre innholdstjenester på mobilen.

I mange år har DinSide fortalt utallige historier om hvordan nordmenn lures til å betale for dyre mobiltjenester de ikke ønsker. Og Forbrukerombudet har lenge jobbet for å få mobiloperatørene til å ta mer ansvar.

Les også:


Nå er første slag vunnet: De norske operatørene har blitt enige om en "dobbel opt-in”-løsning som skal gjelde for alle innholdsleverandører. Dette betyr at du skal få en SMS som forklarer deg nøyaktig hva slags avtale du er i ferd med å inngå, og som du må svare bekreftende på før avtalen begynner.

Det høres kanskje banalt ut, men slik er det ikke i dag: Nå kan du for eksempel sende inn et svar i en konkurranse eller taste inn telefonnummeret ditt på nettet, og plutselig få beskjed om at avtalen har begynt å løpe.

Med den nye ordningen, som trer i kraft umiddelbart, skal du altså få en ekstra sjanse til å innse hva du er i ferd med å gjøre.

FORNØYD: Forbrukerombud Gry Nergård synes det er en viktig sak de har vunnet, men fortsatt gjenstår mye. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Kryssord-svar ikke nok

– Dette er kjempeviktig, og vil løse et stort problem, jubler forbrukerombud Gry Nergård til DinSide.

– Du må aktivt gi en bekreftelse, og gir du ikke det, går du ikke inn i en avtale.

Det høres kanskje ut som en grunnleggende forbrukerrettighet, men mobile innholdstjenester har hatt et vagt forhold til konseptet avtaleinngåelse. Vi har for eksempel eksempelet med Kontura, som står bak tjenesten SMS & VINN. Kryssord-annonser i blant annet Se og hør og Dagbladet har bedt leserne sende inn svar på SMS, men i stedet for å sende et svar, har man inngått en avtale om en kostbar SMS-tjeneste.

Les saken her: Kunder raser mot SMS & Vinn – "Man kan jo velge å ikke forstå", sier sjefen til DinSide

Nå vil ikke lenger dette være nok; nå må slike tjenester først sende deg en informerende tekstmelding hvor de ber om ditt samtykke. Og Forbrukerombudet håper færre, spesielt barn og eldre, blir lurt.

Varsler kontrollaksjon

Nøyaktig hvordan denne SMS-en skal se ut finnes det ingen mal for. Dessuten skal de sendes ut av innholdsleverandørene selv, og ordningen styres ikke av noe lovverk.

– Så kan vi stole på at dette faktisk vil bli gjort?

DYRT: M-Quest sin tjeneste Tulletelefon sendte minst 11.000 SMS-er til nordmenn, som kostet 200 kroner hver. Selskapet ble i Markedsrådet dømt til å betale 650.000 kroner i gebyr, og de nye reglene kan sette en stopper for slikt. Vis mer


– Det er operatørene selv som har foreslått ordningen, så vi regner med at de vil føre kontroll på at det skjer på riktig måte. Og uansett vil det nå være enklere for oss og forbrukerne å stille dem til ansvar om de formidler disse tjenestene uten en avtaleinngåelse, sier Nergård.

Og snart til de begynne å sjekke at både operatører og SMS-selskapene overholder den nye ordningen, gjennom en "aksjon" på nyåret.

Få med deg: Tulletelefon.no sendte 11.000 SMS-er – og hver SMS kostet 200 kroner å motta!

Krever nye avtaler

Men det er ikke slik at feiden mellom operatørene og Forbrukerombudet med dette er over. For ombudet har fortsatt ikke fått på plass alt de ønsker for å gjøre norske mobilbrukere tryggere.

Først og fremst vil de ha på plass nye avtaler mellom operatørene og kundene, som i større grad beskytter mobilkunder fra uønskede mobiltjenester. Slik det er i dag skyver ofte operatørene ansvaret over på innholdsleverandørene, mens Forbrukerombudet ønsker at de selv ordner opp, da det er operatørene som står for selve betalingen.

– Det er en stor praktisk ting som nå er fikset, sier Nergård til DinSide.

– Men om ikke de andre aspektene er på plass innen de første månedene på nyåret, vil vi ta saken videre til Markedsrådet.

"I bilreklamer flyr bilene, men de flyr jo ikke" sier mannen bak rådyr SMS-konkurranse