Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.comVis mer

- Nå må bransjen skjerpe seg

Klagestorm mot mobiltjenesten sms24hours.

De siste dagene har flere personer fått tekstmeldinger fra selskapet sms24hours.com, med beskjed om at de har blitt meldt inn i en abonnementstjeneste for mobile innholdstjenester.

Abonnementet koster drøyt 70 kroner i måneden.

Problemet er bare at mange av dem som har mottatt denne meldingen, hevder de ikke har bestilt en slik tjeneste.

- Hva er dette for noe tull. Er det scam? Jeg har aldri vært inne på den sida der, så jeg syns det er rart at de har oppretta brukernavn og passord til meg. Må jeg nå betale for dette? Jeg er litt skeptisk til å sende de noen form for sms tilbake, da de på en måte da får bekreftelse på at jeg har lest smsen deres, skriver en person som har opplevd å motta melding fra selskapet.

>>>Slik stopper du uønskede SMS

- Må skjerpe seg

Og han er ikke alene. Forbrukerombudet har den siste tiden mottatt så mange klager at de har bedt selskapet dokumentere at det er inngått en gyldig avtale mellom forbrukerne og sms24hours om levering av innholdstjenester. Sms24hours har ikke klart å fremlegge slik dokumentasjon.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon Foto: Forbrukerombudet Vis mer


- Lovbrudd av denne typen svekker tilliten til innholdsleverandører som ønsker å selge tjenester og sende reklame via mobiltelefon. Nå må bransjen skjerpe seg, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Ifølge Forbrukerombudet vil selskapet innen kort tid sende en gratis informasjonsmelding til alle personer som står i deres database. Gratismeldingen skal gi tydelig informasjon om betingelsene for tjenesten, (som for eksempel å presisere at dette er en abonnementstjeneste) hvordan forbrukeren kan avslutte tjenesten og kontaktinformasjon til kundeservice.

Dette kan du gjøre

Thon oppfordrer alle som tror de har mottatt en gratis tekstmelding, til å sjekke mobilregningen nøye.

- Jeg vil anbefale alle å følge ekstra nøye med på telefonregningen sin dersom de mottar SMS-reklamer som de tror er gratis. Det kan faktisk hende at det koster penger å motta disse meldingene, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Om du mottar meldinger uten at du har gitt samtykke til det, oppfordrer Forbrukerombudet om å klage til selskapet. I dette tilfellet er det Aspiro som har ansvaret for tjenesten.

Dersom du ikke får gjennomslag for klagen din, kan du kontakte Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

Sudoku-trøbbel

Stadig vekk dukker det opp tilfeller hvor uvitende mobilbrukere får regning fra eller reklame for et produkt som de ikke trodde de hadde takket ja til.

Eksempelvis skrev vi forrige uke om at en rekke personer hadde mottatt faktura fra selskapet Kontura etter å ha deltatt i sudoku- eller kryssordkonkurranser i Dagbladet. Forbrukerne reagerte på at markedsføringen ikke viste tydelig nok at deltagelse i en enkelt konkurranse innebar aktivering av en løpende abonnementstjeneste.

- Før forbrukerne sender inn svar på slike konkurranser, bør de sette seg inn i betingelsene til slike konkurranser. Slik unngår de å ende opp med å betale for en løpende abonnementstjeneste de ikke vil ha, sa forbrukerombud Bjørn Erik Thon i forbindelse med den aktuelle saken.