"GRATIS": Du kan spille Combat Arms gratis, men du må betale for våpen og utstyr. Det skapte en skyhøy telefonregning for norsk mor, og nå krever Forbrukerombudet bedre beskyttelse.  Foto: Nexon
"GRATIS": Du kan spille Combat Arms gratis, men du må betale for våpen og utstyr. Det skapte en skyhøy telefonregning for norsk mor, og nå krever Forbrukerombudet bedre beskyttelse. Foto: NexonVis mer

Nå lures vi på fasttelefon også

Forbrukerombudet krever nye regler for å beskytte oss på både mobil og fasttelefon.

I fjor jul oppdaget en 12 år gammel kar et nytt spill på internett: Combat Arms.

Å spille var gratis, men ville 12-åringen få bedre våpen og utstyr måtte han ringe et 820-nummer.

Og det gjorde han. Hele 61 ganger på én måned. Da moren fikk telefonregning på nyåret, var den på nærmere 10.500 kroner. 8.500 av disse kronene hadde gått til 12-åringens nettspill.

Les også: Mistet 10.000 kroner på "gratis" iPhone-spill

Moren krevde pengene tilbake, noe hun ikke fikk, og saken havnet dermed hos Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Nylig konkluderte også disse med at moren ikke skal få noen kompensasjon, men som de skriver i sitt vedtak:

RYDDER OPP: Forbrukerombud Gry Nergård krever at samtlige operatører endrer vilkårene sine, for å beskytte kunder mot høye telefonregninger. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


"Nemnda har i den siste tiden sett flere eksempler på slike ordninger, og dette er etter nemndas oppfatning svært betenkelig når det gjelder tjenester som er rettet mot barn og unge. [...] Dagens praksis tjener verken brukere eller teleoperatører."

Vanskelig for kunden

Nå krever også Forbrukerombudet endringer i avtaleverket. Nylig gikk de ut og krevde bedre beskyttelse ved betaling via mobiltelefonen.

Mobilen blir et stadig viktigere betalingsmiddel. Blant annet skrev DinSide nylig om "monsterautomater" som Forbrukerrådet frykter snart lander på norsk jord. Her kan man for eksempel kjøpe iPod-er via mobilen.

Les om automatene her: Frykter disse monstrene vil komme til Norge

Og DinSide skriver regelmessig saker om hvordan nordmenn lures til skyhøye telefonregninger via SMS-tjenester.

For eksempel: Trodde pornofilm kostet én krone

- De økonomiske konsekvensene kan bli store for forbrukere som blir feilbelastet på mobilregningen. Når de i tillegg opplever å bli en kasteball mellom den som har levert tjenesten og mobiloperatørene, blir det vanskelig for forbrukerne å kreve sin rett, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Ønsker egne "shopping-avtaler"

Men som eksempelet over viser, er det ikke bare på mobilen folk lures. Også på fasttelefon kan man svi av store summer. Fasttelefonen er tross alt ikke død riktig ennå.

KRAV: I to brev til teleoperatørene krever Forbrukerombudet endringer i avtalene for både mobil- og fasttelefoni. Vis mer


Den 12 år gamle spilleren i eksempelet hevder å ikke ha forstått at samtalene hans kostet penger, og moren visste ingenting om hva som foregikk.

Nå krever derfor Forbrukerombudet bedre beskyttelse av kunder på fasttelefon også.

- Forbrukerne har inngått en avtale om å ringe. Ønsker teleoperatørene at forbrukerne også skal bruke fasttelefonen til betaling for varer og tjenester, bør de etter min mening inngå en egen avtale med de forbrukerne som ønsker å ha slike tjenester, sier Nergård i en ny pressemelding.

Gratis-apper tjener mest penger - hva betyr det for deg som forbruker?

Krever maks-grense

Fra før av har Forbrukerombudet sendt et brev til mobiloperatørene som krever at de endrer avtalevilkårene sine. Tanken er å få på plass en beskyttelse for mobilbetaling som likner den man får med bankkort.

- Det er ingen grunn til at forbrukerne skal være dårligere beskyttet når de betaler med telefonen, enn når de betaler med bankkort, som Nergård sier.

Nå har de også sendt et brev til aktørene innen fasttelefoni, med samme krav. Blant annet kreves det en øvre grense for hvor stor en telefonregning kan bli før operatøren tar grep.

"Avtalevilkår som bestemmer at abonnementet har en kredittgrense, uten å angi et beløp, og samtidig slår fast at operatøren ikke har plikt til å sperre når forbrukeren når denne grensen, skaper en uklarhet og en ubalanse i kontraktsforholdet i teleoperatørens favør, slik at avtalevilkårene dermed er urimelige og kan forbys etter [markedsføringsloven]" skrives det blant annet i brevet.

Vær trygg - slik sperrer du abonnementet for SMS- og teletjenester