Nå lurer de deg på telefonen

Svindlerne bruker gamle metoder for å rundlure uvitende bankkunder.

Kortsvindlerne kan bli beskyldt for det ene og andre, men lite kreative skal de ikke ha på seg å være. De gjør stadig nye forsøk på å svindle uvitende mennesker for pengene sine.

Nå har svindlere i England gått tilbake til "god", gammeldags telefonsvindel, der de ringer og rundlurer bankkunder ved å utgi seg for noen de ikke er. Det melder det britiske forbrukermagasinet Which. Tilfeller av liknende svindelforsøk skal også være oppdaget i Norge.

Skimming vil være et problem i minst tre år til

Slik slår de til

Svindlerne som i disse dager ringer til uvitende briter, utgir seg for å jobbe i en sikkerhetsavdeling hos VISA eller Mastercard. De påstår å ha registrert unormale og mistenkelige transaksjoner på kundens bank- eller kredittkort.

For å virke troverdige oppgir svindlerne den informasjonen de har om kortholderen; noe som begrenser seg til navn, adresse og telefonnummer. Når tilliten er oppnådd, ber svindlerne den oppringte om å verifisere detaljene, ved å oppgi de tre siste kontrollsifrene på baksiden av kortet. Disse tre sifrene, den såkalte CVC2-koden, kan gjøre at svindlerne får lett tilgang til informasjonen på kortet ditt.


Et annet eksempel fra Storbritannia, er at svindlere har ringt til kortkunder og fortalt dem at de har blitt utsatt for kortsvindel, og må derfor sende kortet og PIN-koden i et brev. Brevet vil bli plukket opp av en budbil. Svindlerne bestiller en vanlig budbringer som helt uvitende leverer både kort og kode fra bankkunden til de kriminelle. Og da er det bare å håpe at korteieren oppdager svindelforsøket før tyvene har tømt kontoen.

Falsk eller ekte minibank?

Også i Norge

Det kan høres helt vanvittig ut at noen vil gå på slike opplagte svindelforsøk, men i England er det blitt et så stort problem at den britiske antisvindelorganisasjonen Financial Fraud Action har gått ut med klar advarsel til alle kortbrukere i landet.

I Norge har det også vært nylige tilfeller av liknende svindelmetoder. Bankenes betalingssentral (BBS) gikk i sommer ut og advarte mot telefonsvindlere. En rekke bankkunder hadde fått telefoner fpå kveldstid fra noen som utga seg fra å være fra BBS, for deretter å spørre om kortnummer og PIN-kode.

BBS presiserer at de aldri ringer til bankkunder, så om det er noen som prøver seg, vet du at du blir forsøkt svindlet.

Bankene trenger ikke koden din

Stine Neverdal, Finansnæringens hovedorganisasjon Foto: FNO Vis mer


Finansnæringens hovedorganisasjon (FNH) sier at en varsellampe bør lyse om noen ringer deg å prøver å få deg til å gi ut kortinformasjon.

Bankene sitter på den informasjonen de trenger, derfor er det helt unødvendig for dem å ringe deg å spørre om ytterligere kortinformasjon.

- Bankene vil ikke opptre på den måten - bankene ville aldri kontaktet kunden å spørre om dette, sier kommunikasjonsrådgiver Stine Neverdal i FNH.

Hennes oppfordring er klar:

- Du bør passe godt på kortopplysningene, og aldri oppgi PIN-koden din på den måten, sier Neverdal til DinSide.

Husk at dersom du oppgir PIN-koden din til andre, vil bankene si at du har opptrådt uaktsomt, og da er det ikke sikkert du får noen erstatning. Dette gjelder også hvis du for eksempel skriver ned PIN-koden din.

DinSide-journalist utsatt for ID-tyveri