Forbrukerombudet reagerte på vesentlige brudd på markedsføringsloven og kredittkjøpsloven. Nå vil Nettopp24 rydde opp. Foto: Nettopp24.no
Forbrukerombudet reagerte på vesentlige brudd på markedsføringsloven og kredittkjøpsloven. Nå vil Nettopp24 rydde opp. Foto: Nettopp24.noVis mer

Nå lover de å rydde opp

- Forhåpentligvis har vi løst alle saker innen ukens utløp, sier Nettopp24.

Vær oppmerksom om en standsselger fra Nettopp24 tilbyr deg en PC-pakke til en "god" pris. Forbrukerombudet reagerer på omfattende feil og mangler i både markedsføring og avtalevilkår, skrev vi i forrige uke etter at Forbrukerombudet sendte ut en pressemelding.

Forbrukerombudet fryktet at folk var blitt lurt som følge av manglende opplysninger, og Forbrukerrådet skriver i en pressemelding at de har mottatt utallige klager fra misfornøyde kunder av Nettopp24.

Nå lover firmaet å rydde opp i klagene.

14 dagers angrefrist

Mange kunder har opplevd at kombinasjonen av PC, programmer og mobilt bredbånd, ofte lånefinansiert, ikke har fungert som lovet. Når de kontakter Nettopp24 har de blitt nektet å angre eller heve kjøpet. Firmaet har heller ikke informert kundene om angreretten som gjelder ved kjøp på stands eller i nettbutikk, skriver Forbrukerrådet i sin pressemelding.

På bakgrunn av klagene har de avklart hvilke rettigheter kunder som har kjøpt slike pakker, har.

Et av de viktigste punktene er at kunden har 14 dagers angrefrist ved kjøp av varer utenfor butikk, for eksempel på stands, messer og i nettbutikker. Dette skal kundene informeres om i tillegg til å motta et angreskjema. Forbrukerrådet skal ha fått mange klager fra kunder hos Nettopp24 som ikke har mottatt slik informasjon eller angreskjema.

- Fremstod som en samlet pakke

- Nettopp24 har solgt og markedsført PC-pakken med ferdig installerte og integrerte programvarer, samt bredbånd og en finansieringsløsning. For kundene fremsto kjøpet som en samlet pakke. I tillegg kommer at kundene ikke hadde fått tydelig informasjon eller advarsel om at angreretten faller bort dersom lisensene aktiveres, og mange har ikke visst at PCen kan benyttes uten at lisensene åpnes. Kundene må da kunne angre på hele kjøpet, uavhengig av om programvaren er tatt i bruk, sier Anne Sofie Faye Lund, som er saksbehandler hos Forbrukerrådet i Oslo.

Flere kunder har også opplevd at det mobile bredbåndet fra NetCom mangler eller har dårligere dekning enn lovet. Også denne tjenesten må sees som en del av den samlede pakken. Mangelfull dekning vil være en vesentlig mangel som gir kunden rett til å heve kjøpet, mener Forbrukerrådet.

Rydder opp innen kort tid

Nettopp24 lover nå rask opprydding, slik at en sak i Forbrukertvistutvalget (FTU) kan unngås.

- Nettopp24 vil ettergi alle saker der vi tidligere har ment at retur ikke var mulig grunnet lisensaktivering. Forhåpentligvis har vi løst alle saker, og svart dere skriftlig, innen ukens utløp. I de av de gjeldende sakene der inkasso er iverksatt, vil vi avslutte sakene uten vederlag for kunden, skriver Ruben E. Riise, som er administrerende direktør i Nettopp24, i en e-post til Forbrukerrådet.

For fremtiden vil selskapet prise og selge programvaren separat.