<B>HØYT SALG:</B> Det selges biler i hopetall i Norge, men likevel låner nordmenn mindre til bil. Én av forklaringene skal være at vi kjøper rimeligere biler enn før, men det er ikke alle enig i. Foto: colourbox.com
HØYT SALG: Det selges biler i hopetall i Norge, men likevel låner nordmenn mindre til bil. Én av forklaringene skal være at vi kjøper rimeligere biler enn før, men det er ikke alle enig i. Foto: colourbox.comVis mer

Nå låner vi mindre til bil

Bilsalg som i jappetiden, men bilistene tar opp mindre lån.

Nybilsalget her til lands fosser frem. Ikke siden 1986 har nordmenn kjøpt flere nye biler enn vi gjorde i april. Samtidig låner folk mindre penger til bilen de kjøper. Det viser ferske tall fra Skandiabanken.

– I gjennomsnitt låner kundene 14.000 kroner mindre til den bilen de kjøper. Det tilsvarer en reduksjon på 7,6 prosent når en sammenligner de fire første månedene i år med samme periode i fjor, sier Leif-Kjartan Bjørsvik, informasjonssjef i Skandiabanken til DinSide.

Tilbake til 80-tallet

Det ble registrert 13.988 nye personbiler i april, det er en økning på 28,6 prosent fra samme måned i fjor. Økningen i bilsalget gjenspeiles i antall billån. De første månedene i fjor, sammenlignet med samme periode i år, er det utbetalt 81 prosent flere lån, men samtidig har altså lånebeløpet gått ned.

Leif-Kjartan Bjørvik har stor etterspørsel etter billån. Men ikke store billån. Foto: Skandiabanken Vis mer


− Nedgangen skyldes enten at bilkjøperne har mer egenkapital eller at de kjøper rimeligere biler, sier Bjørsvik.

Redaktør for DinSide Motor, Fred Magne Skillebekk, tror imidlertid at forklaringen må ligge andre steder.

– De siste tre årene har bilsalget vært på svært høyt nivå. Men det er ikke noe tegn på at bilene blir billigere, slik de gjør eksempelvis i Danmark, uttaler Skillebekk.

Ny bil? Billigste bilforsikring finner du med DinSides prisliste

Bedre råd

Dersom prisen på bilene vi kjøper i all hovedsak er uforandret, kan lavere billån skyldes at nordmenn i enda større grad enn tidligere har en romslig økonomi.

– Vi har flere år bak oss med lav rente i kombinasjon med lav inflasjon og gode lønnsoppgjør. Det skaper ekstra romslighet i nordmenns økonomi. Dermed blir behovet for finansiering av større kjøp, som bil, i snitt lavere, sier Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea.

Den gunstige boliglånsrenten gjør dessuten at en del lånekunder velger å bake billånet inn i boligglånet. Tall fra Skandiabanken viser at om lag 10 prosent av kundene gjør det slik. DinSide tidligere har påpekt at man kan spare 30.000 kroner på grunn av rentedifferansen mellom billån og boliglån.

Nedbetalingstiden på billån bør følge verdireduksjonen på bilen. Slik unngår man å fortsette å betale på lånet etter at man eventuelt har solgt bilen. Baker du billånet inn i boliglånet, bør du derfor skru opp avdragene tilsvarende beløpet du ville betalt på et separat billån.

Les også: Du kan øke pensjonen med 400.000 kroner med noen få tastetrykk

Mer miljøvennlig

Folk er også opptatt av at bilen de kjøper skal være miljøvennlig. De nevnte salgstallene fra april viser at en el-bil stormer frem og tar andreplassen på lista. Hos Skandiabanken merker de samme tendens i form av økt etterspørsel etter lån med miljørabatt.

– Andelen grønne billån har økt med 37 prosent. Kjøper man en bil som regnes som miljøvennlig, kan man låne hele kjøpesummen til lavere rente, forklarer Bjørsvik.

Bærekraft: Ingen vil vel kjøpe klær som er «made in hell»?