LOVPÅLAGT KONTROLL: Forskrift om krav til taksametere krever kontroll av alle taksametere en gang i året. Foto: Kim Jansson
LOVPÅLAGT KONTROLL: Forskrift om krav til taksametere krever kontroll av alle taksametere en gang i året. Foto: Kim JanssonVis mer

Nå kontrolleres alle landets taksametere

Lovpålagt kontroll skal sikre at du betaler korrekt beløp for taxi-turen.

Fra 1. januar gjaldt nye krav til taksametre, som innebærer at de skal være kontrollert og godkjent av Justervesenet.

– Veldig mange har bestilt kontroll, så innen kort tid skal alle taksametre være ferdig kontrollert, forteller kommunikasjonsrådgiver Thomas Framnes i Justervesenet til DinSide.

For garanti om riktig taxi-regning bør du derfor se etter Justervesenets kontrollmerker når du setter deg inn i taxien.

Skal vise riktig distanse

Det er Forskrift om krav til taksametere som trådte i kraft 1. januar 2010 som er utgangspunktet for den nye kontrollen. Denne ga drosjenæringen en frist på to år til å få installert, kontrollert og godkjent nytt, EU-godkjent taksameter.

Ser du dette merket på taxiens dashbordet, har taksameteret vært gjennom den lovpålagte, årlige kontrollen. Foto: Justervesenet Vis mer


– Ved installasjonskontroll, sjekker vi blant annet man har gyldig samsvarserklæring, at taksameteret er plombert og at det riktig tilbakelagt distanse, forklarer distriktssjef Bård Helmersen i Justervesenet til DinSide.

Taksametre som allerede har kontrollert, skal kunne vise til Justervesenets merke på dashbordet eller på selve taksameteret. Merket skal være datert 2011 eller 2012.

– Ved reparasjon av taksameteret eller andre endringer som medfører plombebrudd, eller hvis man flytter taksameteret til en ny bil, må det dessuten gjennomføres en ny kontroll, forteller Helmersen.

Les også: Slik sjekker du prisene før taxituren

Viser riktig kilometer


For å kontrollere om taksameterne viser riktig tilbakelagt distanse, kjører drosjene en referansestrekning oppmålt av Justervesenet, eller benytter en nyutviklet GPS-basert løsning konstruert for dette formålet.

– Taksameteret skal holde seg innenfor en feilmargin på pluss minus 3 prosent. Under våre kontroller har vi sett noen avvik, som normalt ikke har vært større enn pluss minus 4-5 prosent i de verste tilfellene, forteller Helmersen.

De aller fleste taxiselskaper har nå vært gjennom den lovpålagte kontrollen, selv om det hender at enkelte drosjer uteblir fra avtalt kontrolldato.

– Løyvehavere som ikke sørger for at drosjen møter til avtalt kontroll vil bli ilagt et gebyr, og taksameteret er dermed ikke tillatt å bruke før det er kontrollert og godkjent, forteller Helmersen.

Les også: Oslos taxisjåfører får kritikk i stor undersøkelse