Nå kommer sex og singellivtrusa

Kjendisene holder varmen gjennom å selge stæsj. Og mange flere vil bli designere.

«Vi har til nå solgt nærmere 50.000 av Ari Behns produkter»


Nå kommer Carrie-trusa! Med filmlanseringen av den populære og prisbelønte tv-serien Sex and the City kommer undertøysfabrikanten Cosabella med undertøy som matcher de fire protagonistene i serien. Så du kan ikke bare velge mellom streng eller ikke-streng, men også om du er Charlotte, Samantha, Miranda - eller Carrie.

Så mye er de verdt

«Vi har til nå solgt nærmere 50.000 av Ari Behns produkter»


Kjendisene er ikke bare representanter for faget sitt, enten det er skigåing eller musikk, de er også ambassadører for produkter og etter hvert også formgivere. Sarah Jessica Parker, Victoria Beckham, Penélope Crúz, Vegard Ulvang, Heidi Klum, P. Diddy, Jennifer Lopez, Ari Behn, Vendela Kirsebom og Madonna har alle startet opp bigeskjefter som formgivere av ulike produkter.

Faksimile fra Seanjohn.com Vis mer


- Jeg har sett disse produktene, sier Arne Olav Nerjord, en av de to designerne som i Arne & Carlos.

- Jeg antar at det ikke er kjendisene som har utformet disse produktene, men at de har satt navnet sitt under.

Heller ikke den kjente designeren Over Harder Finseth, som laget Kronprinsesse Mette- Marits brudekjole har gått de "nye designerne" i sømmene.

Men mens produktenes kvalitet eller genuinitet er diskutabelt, så er markedsverdien udiskutabel:

- Vi har til nå solgt nærmere 50.000 av Ari Behns produkter, sier Bjørn Waage, administrerende direktør i Magnor Glassverk til DinSide.

- Da har dere vel andre kjendisdesignere på gang?

- I så fall ville jeg ikke si det til dere, svarer Waage.

Se & Hør mener at stjernene kan få et sted mellom 30 og 50 millioner kroner for å låne ut ansiktet ditt. Og reklamebransjen selv mener relasjonene mellom navn og produkt vil bli tettere enn hva vi ser i dag:

Faksimile fra Ulvang.no Vis mer


- Kjendisene vil selv søke partnerskap med ulike merker eller prosjekter for å promotere seg selv. Dette har vi til nå sett lite av i Norge, sier Paal Fure, leder av mediebyrået Vizeum, til DinSide.

Fure sier at dersom en kjendis leier ut navnet sitt eksklusivt, vil vedkommende kunne få astronomiske summer. Er det derimot snakk om å bruke et navn som Uma Thurman i Japan over en uke så er beløpene mindre.

Ingen ny trend

Kjendiser som selger produkter er ingen ny idé. Allerede på 1930-tallet fant Schiaparelli at den frekke Mae West kunne mer enn å lire av seg saftige replikker; hun kunne også selge parfymeflasker. 20 år senere lagde Givenchy en parfyme for Audrey Hepburn. Men kjent for å være kjent er ikke nok for å ha integritet til å selge reklame:

- Realitystjernene ryker for ut, sier Fure.

- Var det en tabbe av kosmetikkselskapet Elizabeth Arden å bruke Britney Spears?

Fure vil ikke svare på spørsmålet, men sier at valget avhenger av målsetningen.

Elizabeth Arden, som for eksempel fører Elizabeth Taylor, har i flere decennier brukt celebriteter i sin markedsføring. Siste kvinne ut er Hillary Duff.

Men varianten av designere som går inn på formgivningen som følge av sin kompetanse, slik som Lise Karlsnes i Briskeby, mener han man vil se mer av. Så da er det bare å vente på at Lise, Ari og Vendela finner frem fargeblyantene og tegner nye produkter både vi og de kan trenge.