<b>Rar rabatt?</b> Hvorfor i all verden vil vi først gi butikken pengene for så å få de tilbake åtte uker senere?
Rar rabatt? Hvorfor i all verden vil vi først gi butikken pengene for så å få de tilbake åtte uker senere?Vis mer

Nå kommer "penger tilbake"

I USA og Storbritannia vrimler det av "cashback"-tilbud. Nå har det kommet til Norge.

- Vi har valgt å bruke "penger tilbake" fordi vi da kan gå ut med det samme budskapet i alle våre salgskanaler, sier daglig leder Kristen Hovland i Nespresso Norge. - Butikkene står jo fritt til selv å sette sine priser, så vi kan ikke reklamere for en spesiell pris i alle kanaler. Kundene må imidlertid henvende seg direkte til oss for å få penger tilbake, så dette styrer vi selv. Det er også et poeng at vi kommer i direkte kontakt med kundene og at butikkene slipper alt arbeid knyttet til ordningen.

Nespresso har et tilbud ute nå hvor du får igjen 400 kroner ved kjøp av enhver espressomaskin. Vilkåret er at du fyller ut en kupong og sender med dokumentasjon på at du virkelig har kjøpt en maskin.

Skaper interesse

- Vi brukte CashBack i kampanjen for Xbox 360 i vinter fordi en slik kampanje får mer oppmerksomhet enn en vanlig rabatt, sier Marketing Manager Erik Kleven i Microsoft Norge. Fra februar til april kunne man få tilbake 450 kroner i kontanter om man kjøpte en Xbox fra selskapet.

- I og med at det er Microsoft som betaler pengene tilbake, er dette noe som håndteres direkte mellom oss og kundene, sier Kleven. - Butikkene har ikke noe ekstraarbeid med det. De får utelukkende markedsføringseffekten. Det griper heller ikke inn i deres prissetting.

Henter ikke pengene sine

Kleven forteller at kampanjen var vellykket, men at det er under halvparten av kjøperne som har krevd sine 450 kroner.

Kanskje kan dette komme av at prosessen er temmelig tungvint. På en side på xbox.com beskrives den i åtter trinn. Et av trinnene innebærer å "klippe ut EAN-etikettene". Til slutt må etiketter, kvittering og korrekt utfylt kupong legges i en konvolutt, påføres et frimerke og legges i nærmeste røde postkasse. Altså en nærmest glemt teknologi.

Kristen Hovland i Nespresso har ikke tall for deres kampanje, som ikke er avsluttet ennå, men mener et stort flertall av Nespressos kaffemaskinkjøpere krever rabatten på 400 kroner tilbakebetalt.

Canon ukronet cashback-konge

Canon er et av de selskapene som har drevet lengst med cashback i Norge. I skrivende stund skal det være to fotoprintere som gir kontanter tilbake, skjønt de detaljerte betingelsene er vanskelig å finne.

Olympus forsøkte også

CashBack-kampanjer kan være vanskelige å forstå for utenforstående. Hvorfor skulle vi som kunder reagere anderledes på å betale 3.000 kroner og få 450 kroner tilbake om åtte uker enn bare å betale 2.550 kroner nå og aldri skille oss ad fra våre 450 kroner?

En av grunnene kunne vært at det finnes kredittkort man ikke kan ta ut kontakter med. Altså kan man skaffe seg kontanter på denne måten. Men åtte uker er lenge å vente om man skulle være i akutt pengenød og aktørene bedyrer at dette heller ikke er motivet for cashback-kampanjer.

Aktørene vi har snakket med, legger vekt på at kampanjene, trass i kuponger og sneglepost, er relativt enkle å styre.

Vi tror også det spiller inn at man kan tilby en større rabatt for "samme pris", i den forstand at en nokså stor andel aldri krever rabatten sin tilbakebetalt. Om f.eks. 50% krever rabatten utbetalt, kan man gi en cashback på 400 kroner der man til samme kostnad bare kunne gitt et ordinært prisavslag på 200 kroner.

I Norge spiller det nok også en rolle at det er nytt og at noen kunder kanskje oppfatter det som spennende. Både Microsoft og Nespresso mener de har hatt god effekt av "penger tilbake"-grepet.

Noen er det vel også som raskt glemmer hvem som har betalt rabatten, nemlig dem selv, og ser det som en hyggelig gave fra snille Microsoft, Olympus og Nespresso.

Men hva synes du? Si din mening i debatten nedenfor.