<b>BRUK MOBILEN:</b> Nå trenger du ikke lenger å lete frem kodebrikken for å få tilgang til alt av offentlige tjenester. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
BRUK MOBILEN: Nå trenger du ikke lenger å lete frem kodebrikken for å få tilgang til alt av offentlige tjenester. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Nå kan du logge deg inn «overalt» med denne

Enklere innlogging hos stat og kommune med BankID på mobil.

Over 700 000 nordmenn bruker allerede den meget lettvinte løsningen «BankID på mobil» for å logge seg på nettbanken sin.

Nå har også offentlige tjenester begynt å tilby innlogging via BankID på mobil, noe som betyr at man bare trenger mobiltelefonen for å sjekke selvangivelsen eller sende inn byggesøknader.

LES OGSÅ: Slik skaffer du deg BankID på mobil

Høyeste sikkerhetsnivå

Som vi skrev tidligere i høst, vant BankID Norge kontrakten på innlogging til ID-porten, som er den felles innloggingsløsningen til offentlige tjenester på internett.

Tirsdag 17. november ble det tatt i bruk for første gang.

Tidligere var man nødt til å finne frem den trofaste kodebrikken for å få tilgang til tjenester på det høyeste sikkerhetsnivået. Men nå trenger man altså bare mobiltelefonen for å for eksempel sjekke helseopplysninger eller signere gjeldsbrev.

Vi prøvde selv å logge oss inn på Altinn med mobiltelefonen, og det gikk knirkefritt.

Vær obs på at enkelte operatører, blant annet Telenor, tar betalt for bruk av BankID på mobil. Hvis du ønsker å bruke mobil-innloggingen i utlandet trenger du dekning, i tillegg til at det kan koste deg noen ekstra kroner. Priser kan du sjekke hos teleoperatøren eller banken din.

LES OGSÅ: Sjekk årets selvangivelse på mobilen

LETTVINT: Nå trenger du bare mobiltelefonen for å logge deg inn, for eksempel, hos Altinn. Foto: AKSEL RYNNING Vis mer



- Håper flere prøver

Odd Erling Håberget, daglig leder i BankID Norge, sa i en pressemelding fra september, gjentatt i november, at han tror dette vil føre til økt brukt av offentlige tjenester.

- Det er flott at BankID på mobil kan brukes i det offentlige. BankID på mobil-brukere er mer aktive enn resten og er mest fornøyd. Vi har tro på at BankID på mobil kan bidra til økt bruk av de mange nyttige tjenestene i det offentlige.

- BankID på mobil-brukerne er fortsatt få. Nå håper vi enda flere vil prøve den mest fleksible BankID-løsningen for både nettbank og offentlige tjenester, sier Håberget.

LES OGSÅ: Nå skal alle bli digitale brukere