<b>Bedre enn ropert:</b> Nå kan forbrukerne møtes på ett nettsted, hyle ut og advare andre. (Faksimile: Faiir.com)
Bedre enn ropert: Nå kan forbrukerne møtes på ett nettsted, hyle ut og advare andre. (Faksimile: Faiir.com)Vis mer

Nå kan du klage på nettet

Faiir.com sørger for at leverandørene ikke slipper unna.

Har du bestilt en vare som kom tre uker for sent? Eller har du kjøpt et defekt produkt som du ikke fikk byttet? Nå kan du dele din erfaring med andre norske forbrukere. Samtidig får du hjelp med å få satt klagen i system.

Faiir.com er en helt ny norsk tjeneste for alle forbrukere som ønsker å gjøre noe med et dårlig kjøp. Det skal først og fremst være et sted hvor forbrukere og leverandører kan møtes og løse problemene seg imellom, men nettstedet kan også brukes som en database der du kan søke etter produkter og tjenester, og lese om andres erfaringer.

Kreative klager

Butikkene Lefdal, Elektrovarer og Elkjøp er foreløpig blant leverandørene som står i gapestokken på det nystartede nettstedet, men allerede nå er det stor spennvidde i klagene som har kommet inn; en klager på manglende dekning fra NetCom, en annen klage er rettet mot Lørenskog kommune fordi feieren ikke har gjort jobben sin.

Så langt har over 700 forbrukere registrert seg hos Faiir.com.

>>>En god spøk: Torpedo Inkasso

Lett å gi opp

- Nordmenn er flinke til å klage over lunsjbordet, men derfra til å gjøre noe er ofte en bøyg. Og når du har bestemt deg for å gjøre noe, så er forbrukerens problem at det er så mange instanser å forholde seg til at det virker utmattende på dem som ønsker å gjøre noe, sier Torstein Hallaråker, grunnlegger av Faiir.com til DinSide.

Han tror svært mange klager bare blir gitt opp av forbrukeren etter den første resultatløse henvendelsen til leverandøren.

- Kanskje det tar for mye tid i forhold til hva varen kostet. Kanskje prosessen koster for mye og klageinstansene er for mange, innfløkte og byråkratiske.

Torstein Hallaråker har startet et nettsted som skal hjelpe deg med å klage. - Gode produkter og leverandører som ordner opp for kundene sine, vil score høyest på våre lister etter hvert som klager blir registrert, sier han. Vis mer

Artikkelen fortsetter under bildet.


- Savnet et fullgodt system

Hallaråker har blant annet bakgrunn både som IT-sjef og kredittsjef i et større internasjonalt konsern, og har bygget opp og finansiert Faiir.com selv.

- Som kredittsjef hadde jeg god nytte av erfaringene fra IT-miljøet når purrerutiner og systemer for kredittundersøkelser og overvåkning skulle tilrettelegges. Purringene minnet kundene på betalingskravet, og ingenting virket så bra på betalingsviljen som trusselen om å bli registrert som en dårlig betaler, sier han.

Viktigst var imidlertid muligheten til å skaffe informasjon som satte bedriften i stand til å unngå kredittsalg til kunder som ikke kunne betale.

- Problemet var bare at når jeg kom hjem som privatperson ønsket jeg de samme mulighetene andre veien. En handel virker som kjent to veier, så mitt ønske som privatmann var å kunne sjekke om en mulig leverandør kunne levere, eller et produkt stod i forhold til forventningene.

Hallaråker savnet et system som kunne registrere kravet og reklamasjonener kun en gang, sende purringer automatisk og ha en ”skokk” med juridiske hjelpere som kunne bistå ham.

Se også: Denne butikken brøt Angrerettloven

Du klager bare én gang

Faiir.com skal renske bort alt ekstraarbeidet og gi deg muligheten til å kun skrive en eneste klage, uansett hvilken leverandør du klager på. For å få til dette må Hallaråker disiplinere klageren noe.

- Når man har hatt en negativ opplevelse og skal klage, setter man seg gjerne ned og skriver prosa. Vi prøver å bryte opp klagen i enkeltelementer slik at vi kan lage en ranking og slik at leverandører og advokater skal få klagen fremstilt på en og samme måte med én gang, sier Hallaråker.

Når du har skrevet klagen én gang, skal den være for tilgjengelig for leverandøren, for eventuelle hjelpere og for omverdenen for øvrig.

Ikea: Reklamasjon med mersmak!

Bedriften får forsvare seg

Det fine med tjenesten er at det ikke bare er en klagemur for frustrerte forbrukere, men at bedriften får beskjed når det blir registrert en klage på Faiir.com. Bedriften har også mulighet til å komme med et tilsvar, som andre forbrukere kan lese når de titter nærmere på klagen. Samtidig sendes det et skriftlig varsel til bedriften om mulige juridiske tiltak.

- Det er tross alt mange bra leverandører der ute, og vårt formål er ikke å drive svertekampanjer. Vi ønsker å skape balanse mellom leverandørenes verktøy på den ene siden og forbrukerne på den andre, sier Hallaråker.

Han understreker at hensikten aldri skal være å sverte bedrifter useriøst.

- Vi ønsker heller ikke å skape en arena hvor konkurrenter kan sverte hverandre. Hvis vi blir en sjikaneplass, så gavner ikke dette fellesskapet, og vi kommer også til å ivareta privatpersoners integritet, sier han.

Pixmania - skurk eller engel?

Finnes andre gapestokker

Konseptet med en varslingsliste som beskytter forbrukeren er, så vidt DinSide kjenner til, det eneste av sitt slag i Norge. Det finnes imidlertid varslingslister hvor norske virksomheter kan advare mot andre aktører.

Varslingslisten.no er et selvhjelpsverktøy for norske bedrifter slik at de lettere kan gå klar av upresis markedsføring og andre uryddige salgsfremstøt som i dette tilfellet.

Listen skal gjøre det lettere for virksomheter å bringe videre dårlige erfaringer, og utgangspunktet har særlig vært problemer knyttet til katalog- og annonsevirksomhet.