<b>TILBUD:</b> For å få personlige tilbud fra Meny, må du laste ned deres app og være Trumf-kunde. Foto: BERIT B. NJARGA
TILBUD: For å få personlige tilbud fra Meny, må du laste ned deres app og være Trumf-kunde. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Nå kan du få personlige tilbud fra Meny

Lanserer personlige tilbud gjennom kjedens egen app.

Nylig kunne dagligvarekjeden Meny varsle om at de lanserer digitale tilbudskuponger til sine kunder, basert på kundenes egne kjøp i Meny-butikkene.

For å få et av tilbudene må man ha lastet ned Menys egen app, og i tillegg være Trumf-kunde.

Les også om tjenesten som kan spare deg for 14.000 kroner i året

Enklere for kundene

Mobil-applikasjonen MinMeny ble lansert i fjor høst, og skal ifølge Claudia Langenberg, leder for innovasjon i Meny, være et verktøy som skal gjøre det enklere for kunden å planlegge handelen, gjøre den mer effektiv og med dette gjøre hele handleopplevelsen bedre.

- Responsen har vært veldig bra, også fordi vi gir kunden oversikt over sin egen kjøpshistorikk slik at han eller hun får nesten ferdig utfylt handleliste. Digitale tilbudskuponger på varer du kjøper ofte er nå en ny funksjonalitet i denne applikasjonen med samme målsetting om å gjøre hverdagen enklere for kundene, forteller Langenberg til DinSide.

I den nye oppdateringen av handle-appen MinMeny vil kundene jevnlig få nye personlige tilbudskuponger basert på varene de kjøper ofte. Når kupongen aktiveres i applikasjonen, blir rabatten automatisk trukket fra når et Trumf-registrert bankkort eller Trumf-kort trekkes i kassen.

- Kunden vil kunne få tilbud på de fleste varegruppene med unntak av øl, tobakk, medisiner og andre "private" produkter, sier Langenberg.

Les også: Emballasjen avgjør: Så mye mer betaler du for disse produktene


Kundene må vite hva de sier ja til

Ifølge en pressemelding viser resultater fra MENY sitt eget kundepanel forteller at kundene er positive til bruk av kjøpsdata så lenge de drar nytte av det.

- Det er viktig for oss at kundene har tillit til hvordan vi behandler informasjonen de samler opp. Kjøpshistorikken tilgjengeliggjøres kun for kunden selv og benyttes til å gi relevant og kundetilpasset informasjon og tilbud direkte til kunden, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.

En kjapp kikk på Trums kundebetingelser, viser at du som Trumf-medlem har sagt ja til at informasjon om dine kjøp skal kunne brukes blant annet til analyse og som grunnlag for utsendelse av tilbud, av både Trumf selv, øvrige selskaper i NorgesGruppen, som inkluderer blant annet Meny, Kiwi, Spar og Joker, og deres underleverandører.

Du kan lese mer om betingelsene i faktaboksen til høyre.

Fra før opererer dagligvarekjeden Coop med liknende, personlige tilbud basert på kundenes kjøpshistorikk. Disse blir sendt hjem til kundene som tilbudskuponger.

Men er det ok å få handlekurven overvåket på denne måten?

Ja, sier Ove Skåra i Datatilsynet, så lenge folk blir informert om hva de faktisk sier ja til når de blir Trumf-kunder.

- Kundene må bli informert om dette på en ordentlig måte. Det er viktig at folk får en reell mulighet til å sjekke hva de egentlig går med på når de blir Trumf-kunder, sier Skåra.

Les mer om dagligvarer på DinSide