<b>FORBUDT: </b>Nå har Markedsrådet slått fast at denne rumpebilen til Tribunemannen er ulovlig på norske veier, da den anses å stride mot forbudet mot kjønnsdiskriminerende reklame.  Foto: PRIVAT / FORBRUKEROMBUDET
FORBUDT: Nå har Markedsrådet slått fast at denne rumpebilen til Tribunemannen er ulovlig på norske veier, da den anses å stride mot forbudet mot kjønnsdiskriminerende reklame. Foto: PRIVAT / FORBRUKEROMBUDETVis mer

Nå har rumpebilen blitt forbudt

Markedsrådet gir 100.000 kroner i tvangsmulkt om ikke rumpa blir parkert.

Før jul fortalte Dinside historien om rumpebilen til selskapet Tribunemannen. Firmabilen hadde et digert bilde av en rumpe over hele bakdøra, med teksten «Det er ingen bakdel å sitte på våre tribuner».

Bakdelen falt ikke i smak hos Forbrukerombudet, som mente annonseringen var kjønnsdiskriminerende. Tribunemannen forstod ikke problemet, og saken havnet hos Markedsrådet.

Nå har rådet kommet med sitt vedtak: Tribunemannen får ikke lov til å bruke rumpereklamen sin, hverken på biler eller andre steder. Bryter selskapet vedtaket, må de ut med 100.000 kroner i tvangsmulkt.

Samtidig ble ikke dette ansett som mannsdiskriminerende: «Det er med biler som med menn. De må ha god karakter, være godt utstyrt og til å stole på»

«Relevant mannerumpe!»

I vedtaket møtes Tribunemannens argumenter for å bruke rumpa med motargumenter fra et samstemt forbrukerombud og markedsråd.

VISER TIL DENNE: Tribunemannen viser også til avstemningen Dinside hadde på siste artikkel, hvor 82 prosent av 17.644 stemmer sier at reklamen ikke diskriminerer. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

  • Tribunemannen: «Innklagde påpeker at avbildningen på deres firmabiler ikke viser en kvinne, men en halvnaken mann, og at markedsføringstiltaket dermed ikke er kjønnsdiskriminerende».
    Markedsrådet: «(...) gjennomsnittsforbrukeren utvilsomt vil oppfatte reklamen slik at den viser en avbildning av en halvnaken kvinnelig rumpe iført hofteholder/strømpeholder».

  • Tribunemannen: «Budskapet bak bildet er ment å illustrere at man sitter godt på selskapets tribuner, selv om man har lite klær på seg. Det vises i den forbindelse til at utøvere i enkelte idretter har minimalt med påkledning».
    Markedsrådet: «(...) overhodet ikke foreligger noen produktrelevans i det aktuelle markedsføringstiltaket knyttet til Tribunemannens aktiviteter».
  • Tribunemannen: «Innklagede har etterlyst innspill til hvor stor sladden skal være for at markedsføringstiltaket skal være i tråd med loven».
    Markedsrådet: «Sladden endrer ikke det faktum at kvinnekroppen er brukt som spekulativt blikkfang».
LES OGSÅ: Forbød sex-kampanje fra Jack & Jones – nakne kvinner solgte herreklær

ADVARER MOT DENNE: I et brev til Tribunemannen skriver Forbrukerombudet at også denne reklamen er i strid med Markedsrådets vedtak. Foto: TRIBUNEMANNEN Vis mer


Forbudt rumpe

«Markedsrådet finner at det påklagede markedsføringstiltaket utvilsomt rammes av forbudet mot kjønnsdiskriminerende reklame» skriver Markedsrådet i sitt vedtak.

De mener reklamen «svekker likeverdet», «utnytter kvinnens kropp» og gir en «støtende og nedsettende vurdering av kvinnen». Rumpebilene anses derfor å bryte markedsføringslovens bestemmelser om kjønnsdiskriminering, og forbys.

Sees rumpebiler eller rumpebilder etter 24. april må Tribunemannen betale tvangsmulkten på 100.000 kroner, advarer Forbrukerombudet i et brev.

LES OGSÅ: Mente bikinidama til Restplass utnyttet kvinnekroppen – «skal bare være en moderne Stockholms-jente som har det gøy på ferie!»

MANNERUMPE? Tribunemannen har hele tida påstått at rumpa tilhører en mann, og har uttalt at de selv tok bildet. Men Dinside undersøkelser viste raskt at bildet høyst sannsynlig er innkjøpt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Ikke vurdert vedtaket

Tribunemannens direktør Frank Valle sier til Dinside at de ikke har få gått gjennom vedtaket med sin jurist. Valle vil derfor ikke kommentere vedtaket ennå.

OPPDATERING 17. APRIL: Valle forteller nå Dinside at de har bestemt seg for å ikke gå videre med saken, og vil derfor følge Markedsrådets krav om å legge reklamen død.

«Annonsør og den som utformer reklame, skal sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann» slår markedsføringsloven fast.