Det skal bli enklere å forstå hvor mye gjeld man har, og hva kredittkortet faktisk koster å bruke. Foto: COLOURBOX.COM
Det skal bli enklere å forstå hvor mye gjeld man har, og hva kredittkortet faktisk koster å bruke. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Nå forsvinner minstebeløpet

Nye regler skal gjøre kredittkortgjelden mer forståelig for kortbrukerne.

Denne uken varslet Finanstilsynet at de har fastsatt nye retningslinjer for fakturering av kredittkortgjeld. For brukere av kredittkort betyr dette blant annet at det ikke vil bli ført opp et minstebeløp for avdrag på fakturaen hver måned.

Det er et skritt i riktig retning.

– Vi har ment at feltet der beløpet nå står, bør være tomt, slik at det blir et aktivt valg for forbrukeren å bestemme hvor mye som skal betales. Nå er dette blitt regelen, skriver Jorge Jensen, fagdirektør for Finans i sin blogg på Forbrukerrådets nettsider.

>> Ikke lenger "lån på dagen"

Minstebeløpet forsvinner

Fram til i dag har alle kredittkortutstedere operert med et beløp som du skal betale inn hver måned dersom du har brukt kortet. Det ikke alle er klar over, er at dette beløpet bare er en brøkdel, gjerne to-tre prosent, av det du faktisk har brukt. Altså bør du betale inn langt mer enn det de krever.

– Vi ser at forbrukere kan unngå store utgifter ved å betale unna kredittkortgjeld innen forfallsfrist. Når fakturaene kommer ferdigutfylte med minimumsbeløp, er det lettere for forbrukere å opptre på en ikke-optimal måte. Det beste hadde vært ikke å ha minimumsbeløp, for da tvinges forbrukeren til å tenke over hva hun eller han kan betale, har Jorge Jensen i Forbrukerrådet uttalt til DinSide tidligere.

Nå har altså Forbrukerrådet fått ønsket sitt oppfylt. En fjerning av minstebeløpet er en av flere endringer i det nye regelverket fra Finanstilsynet.

Les også: Derfor bør du kvitte deg med kredittgjelden først

Her er de nye reglene

Bakgrunnen for det nye regelverket er en undersøkelse gjennomført av Finanstilsynet selv, hvor de fant ut at majoriteten av kredittkortutstedere ikke gir alle lovpålagte opplysninger.

Av totalt 24 foretak ga hele 20 selskap ikke de lovpålagte opplysningene om nominell rente eller andre kredittkostnader på fakturaen.

For å synliggjøre kostnaden ved å bruke kredittkort bedre overfor kunden, har de nå fastsatt følgende retningslinjer for fakturering av kredittkortgjeld:

  • Foretaket bør alltid avslå en søknad om kredittkort ved negativ kredittvurdering.
  • Opplysningene i kontoutskriften skal gis på fakturaen eller i et vedlegg til fakturaen.
  • Opplysningene skal gis månedlig, og de skal være godt synlige.
  • På alle fakturasystemer skal fakturaens beløpsfelt være blankt, eller angi kundens totalt utestående kredittbeløp.
  • Fakturaen skal eksplisitt gi informasjon om at kunden selv kan velge et annet og høyere beløp enn minimumsbeløpet.
  • Kunden må alltid gis tilbud om å avtale betaling av totalt utestående kreditt.
  • Avtalegiro bør bare benyttes dersom kunden har avtalt betaling av totalt utestående kreditt.
  • Alle fakturaer hvor kunden har utestående kreditt, bør inneholde en tabell som viser kostnadene ved ulike betalingsløsninger.
  • Les også: Kredittkortet gir deg pengene tilbake ved konkurs