SLUTT FOR «EKSTRA LETT»: En ny forskrift har bestemt at det ikke lenger er lov til å kalle melk ekstra lett. Og nå er melkekartongene merket ekstra lett på vei ut av hyllene - og erstattes med «lett»-merking. Foto: Kristin Sørdal
SLUTT FOR «EKSTRA LETT»: En ny forskrift har bestemt at det ikke lenger er lov til å kalle melk ekstra lett. Og nå er melkekartongene merket ekstra lett på vei ut av hyllene - og erstattes med «lett»-merking. Foto: Kristin SørdalVis mer

Slutt for «ekstra lett» melk

Nå forsvinner denne melka fra butikkhyllene

Det har blitt ulovlig å kalle melk «ekstra lett». Nå er den på vei ut av butikkhyllene.

Landbruks- og matdepartementet har bestemt at det ikke lenger er lov å kalle melk ekstra lett. Dette har de gjort gjennom en ny forskrift: Forskrift om kvalitet på melk og melkeprodukter.

Forskriften handler om merking, presentasjon og reklame for melk og melkeprodukter, og setter krav til hva som er lov og ikke lov av merking.

Ifølge Mattilsynet er hovedformålet å hindre at forbrukerne blir villedet, bidra til redelig omsetning og sikre like konkurransevilkår.

Nå er det slutt

Forskriften trådte i kraft 1. januar 2016, men meieriene har fått lov til å produsere og selge varer med påskriften ekstra lett i en overgangsperiode, frem til det er tomt for emballasje. Men ikke lenger enn til nyttår.

Og nå begynner de melkekartongene med den nye merkingen å komme i butikkene - i alle fall fra Q-meieriene.

- Vi regner med at de siste kartongene er ute fra butikkene cirka 20. oktober, sier Mads Liabø, leder for forbrukerdrevet innovasjon hos Q-meieriene.

Det vil ta noe lenger tid før Tine er over på den nye merkingen:

- Endringen kommer i forbindelse med juledesignet som skal være i butikk cirka midt i november. Tidspunktet vil likevel kunne variere litt landet rundt fordi vi ønsker å bruke opp gammel emballasje og ikke kaste den, uttaler Olav Håland, kommunikasjonsrådgiver i Tine, til Dinside.

Tror vi velger etter farge

Mads Liabø i Q-meieriene sier til Dinside at de synes det er bra at myndighetene tenker på forbrukerne og at de vil følge de retningslinjene som myndighetene bestemmer.

- Vi liker tanken bak, altså at man ikke skal villede noen. Det er positivt at de vil det beste for forbrukerne, sier han.

Han sier videre at det er viktig at forbrukerne kjenner igjen melken som de har blitt vant til heter ekstra lett - og at de derfor har spurt kundene om innspill til ny merking av melken.

- De sa klart i fra at så lenge ikke fargen ble endret så var det helt OK å kalle den lett melk merket med fettprosent.

- Vi tror nok uansett at forbrukerne velger melk etter farge og fettprosent og selvfølgelig hvilken de synes smaker best.

- Tar endringene til etterretning

Olav Håland i Tine sier til Dinside at de tar endringene «til etterretning.»

- Vi tror at ekstra lett var godt innarbeidet og gav forbrukerne en god informasjon, men vi tar endringen til etterretning, uttaler Håland.

Han forteller at fargene på alle de fire melkevariantene forbli uendret og at fettinnholdet vil bli tydelig merket på kartongen.

Lett er ikke alltid like lett - og H-melk er ikke like hel

Meieriene har valgt å beholde fargen på ekstra lett-melken, og sier de tror dette er såpass godt innarbeidet at forbrukerne likevel lett vil kunne se hva som er hva av de nå to ulike lettmelkvariantene.

Som du kan se av bildet, vil det være tydelig merket hvilken fettprosent det er i melka.

FRAM MED FETTPROSENTEN: Den gamle Ekstra lett-melken til venstre og den nye melkekartongen til høyre. Den nye er tydelig merket med fettprosent, så nå kommer det tydeligere frem hvilken fettprosent de ulike melketypene har - og du vil lett kunne se forskjellene på «samme melk» hos ulike produsenter. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Dette vil også gjøre det lettere å se forskjellen på de ulike melkeproduktene i butikkene - for det er ikke slik at ekstra lett eller H-melk har samme fettprosent hos de ulike meieriene.

  • Ekstra lett fra Q-meieriene har for eksempel 0,5 prosent fett, mot Tines 0,7 prosent fett.
  • H-melk fra Q har 3,9 prosent fett, mot 3,5 prosent fett i H-melk fra Tine.

Det finnes også mange andre typer melk som igjen har annet fettinnhold: For eksempel Stølsmjølk fra Tine med 1,8 prosent fett.

Meieri Skummet Ekstra lett Lett H-melk
Q 0,1 0,5 1 3,9
Tine 0,1 0,7 1,2 3,5
Tine økologisk 0,7 1,2 4,1
Tine laktosefri 0,7 1,2 3,5

Sjokomelken fra Q og Tine har i utgangspunktet lik fettprosent: 1,5 prosent - men Tine har i tillegg en lettere variant med 0,8 prosent fett.

Tines sjokolademelk Litago Uten har riktignok ikke tilsatt sukker - men derimot mer fett enn den lette sjokolademelken: Der er det 1,39 prosent fett.

- Tror ikke det vil påvirke salget

Ifølge Liabø er det lettmelk som selger best, men at de også ser en trend til at salget av den magreste lettmelken på 0,5 prosent (altså den gamle ekstra lett-melken, red. anm.) har økt den siste tiden.

- Vi tror ikke dette vil påvirke salget siden forbrukerne velger etter farge og fettprosent, sier Mads Liabø til Dinside.

Heller ikke Tine tror den nye merkingen vil gjøre noe med salget.

- Vi tror ikke endringene vil påvirke salget i seg selv, uttaler Håland til Dinside - og legger til at de tror trenden med en økning av det som hittil er kjent som «ekstra lett melk» vil fortsette.

Les mer: