Vis mer

Nå er det nye regler som gjelder

Den nye markedsføringsloven trer i kraft i dag.

Fra og med 1. juni gjelder ny markedeføringslov. Noe av bakgrunnen for den nye loven er EU-direktivet om urimelig handelspraksis og et generelt oppussingsbehov av lovverket.

Nytt i loven

Den nye markedsføringsloven inneholder en del endringer som vil påvirke deg som forbruker.

  • Tilgift blir tillatt: Kanskje det mest oppsiktsvekkende ved den nye markedsføringsloven er at tilgift nå blir tillatt. Med tilgift menes en tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til salget uten at det er en naturlig sammenheng mellom tingene du får. Du får med andre ord med noe på kjøpet. Dette har til nå ikke vært tillatt, men nå oppheves dette forbudet. Det stilles imidlertid krav om at det skal være enkelt for forbrukeren å beregne verdien av tilgiften, som er det du får på kjøpet.


  • Regler om telefonsalg: Såkalte "stumme opprigninger" er noe av det som blir ulovlig. Også telefonselgere får en tøffere hverdag. Selgernes ringetider blir begrenset ytterligere. Nå er telefonsalg kun tillatt mellom kl 09 og kl 21, og kun på hverdager.
  • Reservasjon mot gratis aviser: Du har tidligere kunnet reservere deg mot uadressert reklame. Nå kan du også reservere deg mot gratisaviser. Slik gjør du det
  • Mulige forsinkelser

    Alle saker hos Forbrukerombudet skal behandles etter den nye loven fra og med i dag. Dette gjelder også de sakene som har kommet inn, og er begynt behandlet, før denne datoen, melder Forbrukerombudet.

    Ingen saker skal da lenger behandles etter nåværende markedsføringslov, ettersom denne oppheves med virkning fra 1. juni. Dette innebærer en viss praktisk utfordring for vår interne håndtering av saker, skriver Forbrukerombudet på sine nettsider.