Nå er den tilbake igjen...

Produsenten nekter å gi seg.

Tro det eller ei, svampen Today Sponge var en gang den mest populære reseptfrie prevensjonsmetoden i USA, skriver NY Times.

Nå prøver den seg på et comeback – igjen.

Velg riktig prevensjon - spar 13.000

Stengt av FDA

Svampen ble introdusert i 1983, men forsvant fra hyllene i 1994 på grunn av produksjonsproblemer.

Inspektører fra Food and Drug Administration i USA avdekket bakteriesmitte på fabrikken.

Eieren Whitehall-Robins Healthcare avgjorde at salgsinntektene ikke var høye nok til at de ønsket å heve produksjonsstandarden.

Nytt prevensjonsmiddel for menn


Inn og ut av produksjon

I 2005 dukket den imidlertid opp på nytt i USA, denne gangen med nye eiere. Millioner av dollar ble brukt på reklame før merkevarenavnet ble solgt til et annet selskap. Dette gikk konkurs i 2007, som førte til at Today Sponge droppet ut av produksjon (enda en gang) i fjor.

Nå forsøker imidlertid svampen seg på enda et comeback. Den nye distributøren, Mayer Laboratories, håper produktet vil være mer stabilt denne gangen, men har ikke store forventninger til salget.

Hvilken prevensjon er best for deg?

Tror ikke på salgssuksess

Stem her!

Hva synes du om p-svampen? (Avsluttet)
Nei, ville absolutt ikke prøvd den(50%) 220
Usikker(20%) 88
Kunne tenkt meg å prøve den(19%) 84
Ville ikke prøvd den, men synes det er et bra alternativ uten hormoner(11%) 48
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Sammenlignet med p-piller og kondomer har svampen lite å stille opp med. Den er ikke like sikker – og kan heller ikke beskytte mot seksuelt overførbare infeksjoner.


I sine glansdager, da det originale selskapet sto for salget og brukte 10 millioner dollar i året på markedsføring, ble det solgt svamper for 22 millioner dollar årlig.

Mayer Laboratories har lagt lista langt lavere, og planlegger «kun» å bruke 1 million dollar på reklame dette året.

Du kan bli gravid likevel

P-svampens målgruppe

- Svampen har en plass på markedet, men kommer trolig ikke til å bli uunnværlig for kvinner flest, sier David Mayer, president ved distributøren Mayer Laboratories, til NY Times.

Tidligere erfaringer har vist at svampen kan finne et klientell blant kvinner som ønsker full kontroll over sin egen prevensjonsmetode – og som synes det er lettest å bruke noe som ikke krever resept fra legen.

Myter og fakta om å lage barn