<b>NÅ BLIR DETTE LOV:</b> Fra 1. november blir det lov å formidle informasjon og bilder av alkoholholdige produkter, i kanaler som forbrukeren selv oppsøker - som på nett. Foto: NTB SCANPIX
NÅ BLIR DETTE LOV: Fra 1. november blir det lov å formidle informasjon og bilder av alkoholholdige produkter, i kanaler som forbrukeren selv oppsøker - som på nett. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Nå blir det lov å informere om alkohol

Fra 1. november blir det lov å informere om alkohol, med bilder og faktainformasjon.

Helse- og omsorgsdepartementet har vedtatt at det vil være lov å informere om alkoholholdige produkter, «i kanaler som forbrukeren selv oppsøker».

Fra 1. november vil du altså kunne finne informasjon om alkoholholdig drikke, på produsentenes nettsider - samt i form av informasjonsmateriell på arrangementer som messer, omvisniger og kurs. Det åpnes også for produktbilder i Vinmonopolets nettbutikk.

LES OGSÅ: Slik finner du den billigste «harry-ølen»

- Nødvendig

Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: KAIA MEANS/DRIKKEGLEDE.NO Vis mer


- Vi synes dette er et politisk kinderegg, dette er veldig bra. Når det gjelder våre medlemsbedrifters produkter, får forbrukeren nå adgang til informasjon som hvordan alle varianter øl smaker, hva de passer til, hvordan de er laget og hvordan de ser ut. Og det er viktig at produsentene får ut informasjon om produktene sine, sier Petter Nome, direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen, til Dinside.

Han presiserer at det her er snakk om nøktern informasjon, som de også tror kan føre til en sunnere og mer ansvarlig alkoholkultur.

Din mening

Hva synes du om at det nå vil bli tilltatt med informasjon og bilder av alkoholholdig drikke? (Avsluttet)
Det er flott, og sannelig på tide!(91%) 5766
Det er dumt(6%) 361
Ingen mening(3%) 219
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Reklameforbudet opprettholdes, og det synes jeg er en fin ting. Det er snakk om at de som ønsker det, kan oppsøke informasjon og finne det. Dette er en modernisering og tilpasning til en tid som er veldig annerledes enn i 1975, da forbudet kom. Informasjonssamfunnet har gjort at nordmenn eksponeres for store mengder alkoholreklame, og at vi nå kan gi nøktern informasjon er en helt nødvendig modernisering, sier Nome.

Han forteller at de har formidlet til medlemmene sine at dette er en endring som kommer, og tror at veldig mange er klare til å trykke på knappen når forskriften trer i kraft 1. november.

LES OGSÅ: Full kontroll på de nye alkoholkvotene? - Folk er forvirra!

Reklame strengt forbudt

Endringene kommer i alkoholforskriftens bestemmelser om alkoholreklame. Det vil fremdeles være et strengt forbud mot reklame, og det presiseres at all informasjon som gis, må være nøktern, faktabasert og ikke gå lenger enn det som er nødvendig for at forbrukerne skal få informasjon om produktenes egenskaper.

Du kan lese hele endringsforskriften her.

Der spesifiseres det hvilke regler som gjelder, og for hvilke aktører. Det settes for eksempel krav til hvordan informasjonen skal utformes, for å være innenfor rammene for hvordan informasjonen kan utformes.

Når det gjelder for eksempel Vinmonopolets nettsider, åpnes det for at det der kan benyttes bilder av produktene - men disse må være «på nøytral bakgrunn».

Polet er klare ved start

Vinmonopolet jobber for å være klare til å publisere bilder på nettsidene sine umiddelbart etter at forskriften trer i kraft.

- Vår ambisjon er å legge bilder av produktene i basis- og testutvalget ut på hjemmesiden vår mandag 2. november, sier Jens Nordahl, pressesjef i Vinmonopolet AS, til Dinside.

Han sier videre at bilder av produktene i bestillingsutvalget vil bli lagt ut på hjemmesiden fortløpende etter dette.

- Vi hilser denne endringen velkommen og tror kundene våre vil oppleve bilder av produktene på nettsiden vår som et forbedret tjenestetilbud, uttaler han.