<b>ROSA BRUNOST:</b> Det er designerne i Moods of Norway som står bak den nye brunostemballasjen. Dette er bilde fra avdukingen tidligere denne uka. Foto: TINE
ROSA BRUNOST: Det er designerne i Moods of Norway som står bak den nye brunostemballasjen. Dette er bilde fra avdukingen tidligere denne uka. Foto: TINEVis mer

Nå blir brunosten ROSA

Hvorfor? - Fordi de vil selge mer, selvsagt! Men er du villig til å betale mer?

Jepp, brunosten har alltid vært brun - i alle fall på innsiden. På utsiden har den gjerne også vært ... nettopp: som oftest ganske brun. I ulike valører, riktignok, og gjerne i form av brunaktige mønstre.

Nå skal den bli ROSA.

Hvem så den komme?

Antakelig markedsføringsbransjen. De kan nok si at de så den komme. Kanskje ikke at fargen skulle bli akkurat rosa, men at de så en emballasjeendring komme.

Emballasje på produkter oppdateres og oppfriskes med jevne mellomrom, det er ikke noe nytt.

Din mening

Er du villig til å betale mer, for å få en rosa brunost i kjøleskapet, i stedet for en brun? (Avsluttet)
Nei(92%) 6125
Ja(7%) 434
Vet ikke(1%) 82
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Målet er selvsagt å vinne kampen om oppmerksomheten i butikkhyllene, og å selge mer.


For hvem gidder vel å kjøpe en kjedelig og brun brunost i hyllene, når det finnes så veldig mye annet å velge blant i hylla?

Dét er kanskje en overdrivelse; altså at det finnes så veldig mye spennende å velge blant i de norske butikkhyllene.

Utvalget i de norske dagligvarehyllene er en heller begrenset og begredelig historie. Det er hard kamp om plassene, og når de store kjedene inngår kjedeavtaler med strenge krav til omsetning av hyllevarene, er det ikke lett for en liten aktør å komme seg inn.

Kjøpmannen er selvsagt ikke interessert i å ha varer i butikken som ikke selger. Da er det ut med den varen som selger dårlig og heller inn med en som selger bra.

NYHETSSLIPP: 7 av 10 nyheter i dagligvarebransjen flopper. Innen ett år etter lansering er 25 prosent av nyhetene ute, etter to år er videre 25 prosent ute, og etter fire år er kun 1/3 av nyhetene fortsatt i butikk. Men butikkene tjener veldig mye mer på nyheter, enn på øvrige varer. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer



Mye bunner ut i oppmerksomhet. Hvilken vare greier å fange oppmerksomheten din akkurat den dagen?

Nå skal det sies at vi nordmenn er ganske trauste når det kommer til hvilke matvarer vi kjøper i butikken.

Joda, vi liker å prøve nyhetene når de kommer i butikken, da løper vi mann av huse og betaler hva det skal være forå smake dette nye spennende som er kommet. For butikkene priser nyhetene mye høyere enn andre sammenliknbare produkter - og det kan de gjøre, for vi betaler gjerne mye mer for «nyheter»!

Men kjøper vi det igjen? Det grove svaret på det er nei. Gjenkjøpsraten på nyhetene er rimelig laber - vi faller raskt tilbake til den gamle handlelista og det gamle mønsteret. Syv av ti av nyhetene klarer ikke kampen om hylleplassen og etter fire år, er det kun en tredjedel av nyhetene som fremdeles er i butikken.

Men nyhetene og den muligheten som «nyhet»-stempelet på pakka gjør i forhold til å kunne ta mer for varen, er én av grunnene til at nyhetsslippene av dagligvarer er så viktige for butikkene.

«Nyheter» er rett og slett en åpning til å tjene mer penger.

Og det er ikke slik at matvaren i seg selv nødvendigvis er ny for å bli kalt «nyhet».

En stor andel av det som lanseres under de store dagligvareslippene, med stempelet «nyhet», er kun relanseringer, med endringer i emballasje eller kanskje en liten endring i størrelsen eller sammensetningen på varen.

Og nå blir altså brunosten ROSA.

Brunost er også en av varene i butikken med stort prispress. Dette er varer som kjedene ofte kjører som kampanjer, og som det er viktig å ha en jevnt lav pris på - også for å komme godt ut medias pristester på dagligvarer.

DYRERE MED NY EMBALLASJE: Ny emballasje resulterer gjerne i dyrere vare, som vi så da Møllerens lanserte mel på boks i stedet for i pose, høsten 2014. 1 kilo mel i boks kostet da 82 prosent mer enn 1 kilo mel på papirpose. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer



Ofte er dette forklaringen vi har fått fa bransjen når vi har sett på prisingen av enkeltprodukter - som brunost, mel og melk:

- Varen er i utgangspunktet kunstig lavt priset, og butikkene taper penger på produktet, er svaret vi ofte får.

Dette gjelder også brunosten.

Det vi er spente på, når den nye, rosa brunosten lanseres i februar, er hva som skjer med prisen.

Vil butikkene utnytte muligheten det nye produktet gir, til å øke prisen?

Vi tror ja: Prisen på brunost vil gå opp! Spørsmålet er om du er villig til å betale ekstra for å få en rosa brunost i kjøleskapet?

LES OGSÅ: Matprisene globalt stuper - men i Norge må vi betale mer