<b>Kredittkortnummer, navn, telefonnummer, adresse: </b> En tredjedel av oss gjør aldri dette. Foto: Arkiv
Kredittkortnummer, navn, telefonnummer, adresse: En tredjedel av oss gjør aldri dette. Foto: ArkivVis mer

Én tredel gjør aldri dette

En av tre forbrukere tør ikke å oppgi kredittkortnummeret på internett.

Butikker som selger plater, filmer, datautstyr og billetter forsvinner én etter én fra handlegatene og kjøpesentrene. Disse varene handler de fleste nå på nettet. I fred og ro blar vi gjennom produktinformasjonen, og når vi finner det vi skal ha, taster vi inn kredittkortnummeret, utløpsdato og navn.

Det vil si, ikke alle tør dette. En stor del av oss foretrekker fremdeles å betale med faktura eller ved postoppkrav, selv om dette er dyrere. Og noen vil ikke under noen omstendigheter oppgi kredittkortdetaljer på nettet. Med disse opplysningene kan kriminelle i noen tilfeller tappe kontoen din for penger, og vi ønsker å være helt sikre før vi gir dem fra oss.

Prøv DinSides toll- og momskalkulator

Overraskende mange "sneglebetalinger"

— På Haugenbok er kortandelen 15%, sier internettansvarlig Svein Tore Eikeset i det som — avhengig av hvordan man regner — er Norges største nettbokhandel. — Men det er mindre enn to år siden vi startet med kortbetaling og vi har også mange studenter med studentkonti og forskjellige avbetalingsordninger.

Kortandelen øker imidlertid hos Haugenbok.

Bokkilden forteller DinSide at de har en kortandel på 20%.

— I Norge betalar ca 30% av kundene med kort och 70% på faktura, sier Johannes Leppänen, COO i Cdon.

Komplett.no er Nordens største nettbutikk, og her er kortandelen betydelig større. — I 2008 var det 50% som benyttet kort i nettbutikken, sier markedssjef Stian Larsen. — Denne andelen har stadig økt og den øker videre i år.

Likevel er det altså nesten halvparten som foretrekker mer tradisjonelle betalingsmåter som postoppkrav eller betaling ved levering.

Netthandel er tryggere med kredittkort

Hver tredje vil ikke

En undersøkelse blant britiske forbrukere viser at hver tredje aldri oppgir kredittkortdetaljer på internett. Årsaken er at forbrukerne anser løsningene som usikre, og er redde for at kontoen skal bli tappet for penger eller at noen skal rappe identiteten.

Også i Norge er det altså foreløpig overraskende mange som foretrekker å betale på gamlemåten, ved postoppkrav eller — om nettbutikken stoler på deg — ved faktura.

Unngå rådyr netthandel

Bokkilden foretar ingen kredittkontroll ved mindre beløp, men det gjør CDON. Komplett.no gir bare firmaer kreditt — etter forutgående kredittsjekk, mens private må betale ved levering av varen, enten det skjer med bud eller på postkontoret.

Svært mange foretrekker altså denne leveringsformen.

Et av internetts største problemer

Europeiske regjeringer og selskapene Microsoft, Nokia, Philips og Gemalto har gått sammen om initiativet Trust in Digital Life, for å forsøke å heve publikums tillit til internett. Dette er et av hovedtemaene i konferansen Future of the internet som arrangeres i Praha denne uken.

Tollreglene vanskeliggjør netthandel

Både kompromittering av private data og svindel kan føre til en vesentlig lavere økonomisk vekst i en verden der internett blir stadig mer sentralt, mener initiativtakerne. Det er derfor sentralt at tilliten gjenopprettes, både ved informasjon om den risikoen som faktisk finnes, og ved at man bygger større sikkerhet inn i nettet og i løsningene som brukes.