Verdens helseorganisasjon fastslår at 60 prosent av jordens befolkning ikke gjennomfører de anbefalte 30 minutter med fysisk aktivitet daglig. Foto: Colourbox
Verdens helseorganisasjon fastslår at 60 prosent av jordens befolkning ikke gjennomfører de anbefalte 30 minutter med fysisk aktivitet daglig. Foto: ColourboxVis mer

Én milliard mennesker er overvektige

Mens like mange lider av sult.

Helse er og blir et stadig viktigere tema. I dag er omkring en milliard mennesker overvektige i verden, og spesielt i den vestlige verden. Mens du kanskje sitter og undrer over hva du skal ha til middag i dag, sitter noen et annet sted i verden og lurer på om de vil være i live lenge nok til å kjenne sulten enda en dag.

Det produseres nok mat til at hele verden kan leve et sunt og produktivt liv. Allikevel er det så mange sultne munner, og så mange overfylte mager.

Folk i den vestlige verden spiser seg derimot til sykdommer som kunne vært forhindret i 80 prosent av tilfellene - hvis kostholdet forbedres, den fysiske aktiviteten øker og røyken stumpes, skriver Helsedirektoratet i en pressemelding.

- Overvekt er et økende problem i Norge og den vestlige verden, og mange ser på overvekt og fedme som den aller største helsefaren i fremtiden. Overvekt og høy BMI er også en av hovedårsakene til mange sykdommer, skriver Ann Cathrin Reichelt i Lommelegen.no.

Les også: Snart tykkest i verden

Diabetes og hjerte- og karsykdommer

Feil kosthold og livsstil kan føre til sykdommer som blant annet hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, kreft, diabetes, tannråte og osteoporose og benbrudd. I Norge er 40 prosent av årsakene til dødsfall en følge av hjerte og karsykdommer, og andelen overvektige nordmenn er på over 20 prosent. Ved hjelp av et riktig kosthold og mosjon kan du senke risikoen for å bli rammet av sykdommene.

Hjerte- og karsykdom er en av de hyppigste dødsårsakene i Norge, og er sterkt knyttet til livsstil og kosthold. Tall fra Helsedirektoratet tilsier at et større inntak av frukt og grønnsaker kan redusere faren for å bli rammet med 15 prosent. Høyt kolesterol er den største risikofaktoren for hjerteinfarkt. Andre risikofaktorer er røyking, høyt blodtrykk, diabetes og fedme.

Diabetes 2 kan ofte skyldes fedme og inaktivitet, spesielt hvis du får sykdommen i voksen alder. Vektreduksjon og regelmessig fysisk aktivitet kan senke risikoen for diabetes.

- En fornuftig kroppsvekt, sunt kosthold og fysisk bevegelse kan holde deg frisk, selv om du i utgangspunktet er disponert for å utvikle sykdommen, sier ernæringsfysiolog Anne-Marie Aas ved Aker universitetssykehus til Lommelegen.no

Les også: Ris til den ene, ros til den andre

Kreft, tannråte og benskjørhet

Kreft kan halvparten av gangene skyldes ulike livsstilsfaktorer hvor kosthold er en viktig del. Noen av de viktigste risikofaktorene for utvikling av kreft vi kjenner i dag, er tobakkbruk, fysisk inaktivitet, fedme, overdreven soling, høyt inntak av bearbeidet kjøtt, alkohol og salt. Blant annet kan et kosthold rikt på fiber forebygge tykktarmskreft.

- Stadig flere bevis peker på at et kosthold rikt på kostfiber reduserer risikoen for tykktarmskreft. Det er spesielt uløselige fiberstoffer som finnes i grove kornprodukter og enkelte plantefibre som har denne gunstige effekten, skriver ernæringsfysiolog Andree Levorsen i Lommelegen.no.

Tannråte oppstår ofte hvis du har et høyt inntak av sukker. Sure drikker (leskedrikker/brus) og juice øker risikoen for emaljeskader på tennene.

Benskjørhet og benbrudd kan unngås hvis du får en tilstrekkelig tilførsel av kalsium og vitamin D i ung alder. Selv om det er usikkerhet på dette området, er det mye som tyder på at ernæringsmessige forhold kan spille en rolle for hyppigheten av benbrudd.

Les også: Hva er grønt, slimete og sunt?

Lommelegen.no eies i likhet med DinSide.no av Aller Internett.