Det skrives mye om omega-3-fettsyrer i media. Men sitter du egentlig på riktig informasjon? Foto: Science Photo Library
Det skrives mye om omega-3-fettsyrer i media. Men sitter du egentlig på riktig informasjon? Foto: Science Photo LibraryVis mer

Myter og fakta om omega-3

- Kroppen produserer omega-3 fettsyrer selv. Sant eller usant?

De fleste har fått med seg at inntak av omega-3-fettsyrer er avgjørende for folks helse.

En rekke undersøkelser tyder på at inntak av fisk og fiskefett kan ha gunstige effekter på mange ulike helseproblemer. Fiskeolje som inneholder omega-3-fettsyrer har vist seg både å være blodfortynnende, senke mengden fettstoffer i blodet, redusere blodtrykk, samt motvirke ventrikkelflimmer. Alt dette bidrar til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdom, ifølge Apotek 1.

Derfor trenger du tran

Omega-3 er også kjent for å kunne redusere risikoen for både å bli rammet og å dø av hjerteinfarkt eller hjerneslag. I tillegg må hjernen ha omega-3-fettsyrer, for å fungere som den skal. Studier viser også at omega-3 er viktig for utvikling av hjerne hos barn, og anbefales således til gravide. Norske forskere trolig også kommet fram til at omega-3 kan drepe kreft, ifølge Dagbladet.no. Omega-3 kan også virke lindrende på plager i ledd, og er også viktig for nervesystemet og synet vårt.

Helsemyndighetene anbefaler alle å ta tilskudd av 1 gram omega-3-fettsyrer daglig for å oppnå den helsemessige effekten.

Men selv med dette klare budskapet og disse klare anbefalingene, er det likevel mange myter som verserer om omega-3-fettsyrer. Her skal vi gjøre en liten opprydding.

Trenger du kosttilskudd? Sjekk her!

Tran hver dag

Tar du tilskudd av omega-3 hver dag? (Avsluttet)
Ja.(64%) 947
Nei.(15%) 228
Jeg prøver.(14%) 203
Jeg får dekket behovet gjennom maten jeg spiser.(7%) 97
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Myte 1: Kroppen produserer omega-3-fettsyrer selv

Feil. Omega-3 fettsyrer er såkalte essensielle fettsyrer, og det vil si at kroppen ikke klarer å produsere dem selv. Den er avhengig av å få tilført fettsyrene gjennom kostholdet. Dette kan vi gjøre gjennom maten vi spiser, ved å spise fet fisk to til tre ganger i uken, men siden de aller fleste ikke får dekket behovet gjennom kostholdet, anbefales det å ta tilskudd.

Gulper du av tran? Her er løsningen!

Myte 2: De fleste får i seg nok omega-3

Feil. Eller det vil si: Dersom man ikke spiser fet fisk to til tre ganger i uken risikerer man å få i seg for lite omega-3-fettsyrer. Ifølge helsemyndighetene er fiskeforbruket i Norge lavere enn ønsket, og særlig blant de yngre aldersgruppene. Det anbefales derfor å ta tilskudd av omega-3-fettsyrer, i tillegg til å spise matvarer som er naturlig rik på omega-3. Det anbefales som nevnt å få i seg minst 1 gram omega-3 per dag. Det skal stå oppgitt på alt kosttilskudd som inneholder omega-3, hvor mye omega-3 en dose, en kapsel eller lignende inneholder. En spiseskje Möllers Tran inneholder 1,2 gram omega-3. Tilsvarende mengde finner du i rundt 100 gram laks eller 120 gram sild.

Les også: Noen av omega-3 produktene har dagsdoser som tilsvarer 5,5 prosent av anbefalt dagsdose

Myte 3. Omega-3 fra planteriket er mer effektiv enn den fra havet

Feil. Omega-3-fettsyrer kan deles i to grupper: De kortkjedede omega-3-fettsyrene finnes i vegetabilske kilder som raps- og linfrøolje. Fettsyren omdannes til langkjedede omega-3-fettsyrer i kroppen, men i denne prosessen tapes rundt 90 prosent av mengden. De langkjedede omega-3-fettsyrene kommer fra havet, som regel i form av fisk og fiskeolje. Det er den sistnevnte typen som har best dokumentasjon i forhold til positive helseeffekter. Du må spise opp til 100 ganger mer omega-3 fra vegetabilske kilder enn fra marine kilder for å oppnå de samme helseeffektene.

Les også: - Siste ord er ikke sagt. Tran vs krill

Myte 4. Man kan få for mye omega-3 gjennom maten

Feil. Det dukker stadig vekk opp nye produkter som er tilsatt omega-3, som brød, leverpostei, smør, appelsinjuice og yoghurt. Da er det lett å tro at man kan få i seg for mye omega-3 gjennom kosten. Men svarer er nei. Matvarene inneholder såpass små doser omega-3 at det skal mye til for å få i seg for mye. Mat som er beriket med omega-3 kan ikke erstatte inntak av fet fisk og tilskudd.

Les mer: Omega-3. Mulig uten fisk?

Myte 5: Omega-3 tas best opp gjennom enkelte matvarer

Feil. Alt fett, også omega-3-fettsyrer, tas generelt godt opp i kroppen uansett kilde.

Les også: Din guide i omega-3 jungelen

Myte 6: Jeg kan ikke ta omega-3 for jeg er allergisk mot fisk

Feil (eller dårlig unnskyldning!). Fiskeallergi skyldes at kroppen reagerer på et protein i fiskekjøttet. Fiskeallergikere vil som oftest tåle omega-3-produkter fordi de er godt renset for proteinet. Det anbefales likevel å snakke med lege før man begynner med tilskudd.

Matallergiene ”alle” har

Myte 7: Det går helt fint å ta omega-3 sammen med annet kosttilskudd

Feil. Du kan få i deg for mye. Tran inneholder vitaminene A, D og E i tillegg til omega-3. Også enkelte andre omega-3-produkter er tilsatt vitaminer og mineraler (sammensatte omega-3-produkter). Bruker du andre kosttilskudd i kombinasjon med tran eller et sammensatt omega-3-produkt, bør du passe på at du ikke får i deg for mye av vitaminene. Vitamin A i for store doser kan være skadelig.

Hvor sunt må omega-3 være?

Myte 8: Flytende tran og kapsler gir samme effekt

Feil, men også riktig. Det er ikke alle som liker å ta flytende tran. Da er kapsler et fint alternativ. Men for å dekke den anbefalte mengden på ett gram per dag, hender det at inntaket av kapsler bør variere noe, gjerne fra to til fire kapsler per dag. Men ikke ta både flytende tran og kapsler! Da blir det fort for mye.

Myte 9: Vi trenger andre omega-fettsyrer enn omega-3

Feil. Til tross for at både omega-3 og omega-6-fettsyrer regnes som essensielle fettsyrer, som må tilføres via kosten, trenger de fleste av oss kun tilskudd av omega-3. Det er fordi et typisk norsk kosthold inneholder mer enn nok omega-6-fettsyrer. Blant kildene er planteoljer, margarin, frø, kornvarer, melk og kjøtt. Omega-7 og omega-9 kan kroppen lage selv, og må derfor ikke tilføres kroppen.

Kilde: Helsedirektoratet, Mattilsynet og magasinet Pluss Tid