<b>Om vi ikke har for mye å gjøre: </b> Du vil få varene i løpet av noen dager, om vi ikke har for mye å gjøre.
Om vi ikke har for mye å gjøre: Du vil få varene i løpet av noen dager, om vi ikke har for mye å gjøre.Vis mer

Multicom forlover seg ikke

Nettbutikken Multicom vil effektuere bestillingen din om varene er på lager og de ikke har for mye å gjøre.

Presisjon er ikke noen god norsk øvelse. Det er ikke Norge verden tenker på når samtalen kommer inn på tog i rute eller folk som stiller forberedt og presist til møter.

Dette avspeiles også i de norske nettbutikkene. Når man kjøper noe av f.eks. Multicom, hadde det vært greit å vite når det blir levert. Men for Multicom kan naturligvis et slikt løfte bli et press. Kunder kan komme tilbake og si "men dere lovte..". Bedre da å ikke love noe, eller å være litt ekstra ullne.

En leser har sendt oss denne kvitteringen fra nettbutikken til Multicom på Åmli. I en kort tekst tar selskapet tre forbehold om leveringstid. De lover å levere nokså raskt hvis

  • De har varen på lager
  • Hvis de ikke har for mye å gjøre
  • Hvis de ikke må sette sammen maskinen din
  • Hvis de har deler på lager

Under slike optimale forhold, vil man kunne levere i løpet av fem dager, eller om det dreier seg om en maskin, i løpet av 1-2 uker. Normalt. Om alle delene er på lager.

Som et tankeeksperiment kunne vi tenkt oss dette som produktløftet til NSB. De vil kjøre deg, om:

  • De har tilgjengelige tog
  • Hvis de ikke har for mye å gjøre
  • Hvis ikke toget må repareres først
  • Hvis de har tilgjengelig strøm

Om vi får tid.. Her er orderbekreftelsen en DinSide-leser fikk fra Multicom. Vis mer


- Det kan jo av og til være vanskelig å vite nøyaktig når varene kommer. Men vi kan jo ta og se på formuleringene, sier daglig leder Tron Atle Løvig i Multicom.

- Dere forlover dere ikke? Om det tar én måned å levere en pc, må vel det sies å være innenfor de løftene som gis?

- Hvis det er en PC som mangler noen deler, pleier vi å kontakte kunden når det har gått halvannen, to uker før å høre om vi kanskje kan bytte til noen komponenter det går raskere å få tak i. Ellers kan det hende han må vente enda lenger.

Mener du at det er feil?

- "Feil" er vel ikke ordet. Men vi handler jo i nettbutikker alle sammen, og jeg har aldri sett slike formuleringer før.

Deler er underveis: Nettbutikken din lover å levere når de får tak i varene. Foto: Wikimedia Lisens Vis mer


- Vi har jo mange leverandører, med variable leveringstider. Om ordren blir gammel, forsøker vi å ta kontakt personlig. Det er vanskelig å generere noen leveringstid ut fra våre datasystemer, så da synes vi det er bedre å ta personlig kontakt.

- Har dere generelt deler på lager, eller bestiller dere etter at kunden har bestilt?

I Åmli har vi et bufferlager med ca. 3.000 forskjellige artikler. Varer det går litt mindre av får vi i løpet av to dager fra grossister i Danmark eller Sverige.

- Er det litt svakt å ta forbehold om at man ikke har for mye å gjøre? Alle kan påberope seg at de har for mye å gjøre?

Tron Atle Løvig har nå sendt oss en mail, med løfte om å se på leveringsløftene:

Hei

Vi ser at dette er noe vagt skrevet, og skal revurdere bekreftelsene. Vi følger opp kundene våre personlig hvis det er lang leveringstid, og tilbyr kunden et alternativ hvis det er mulig.

En PC ordre består av mange deler og er forholdsvis kompleks å gi en spesifikk dato som er automatisk generert.



Best regards/Vennlig hilsen

Tron Atle Løvig